film en muziek

Tyrannosaur_portrait_w858Al in de eerste paar minuten slaat hij zijn hond dood;bezopen. Joseph; een boze, gefrustreerde man die veel drinkt. Waarom dat zo is wordt niet echt duidelijk maar de magistrale rol wordt zo gespeeld dat je je in kunt leven in deze man; gespeeld door de Schot Peter Mullan ( die ooit bij een straatbende was)

Als hij zelf ook in elkaar wordt geslagen vlucht hij in een winkeltje en daar staat Hannah, ogenschijnlijk een lieve gristelijke vrouw. ( Olivia Colman.)  Regelmatig komt hij even bij haar langs om wat te mopperen of te schelden.

7101Het  blijkt dat Hannah een miezerige man heeft die haar op de meest gruwelijke wijze toetakelt,uit angst  “zuipt ze zich klem” en vlucht later naar Joseph. Ondertussen is er iets afgrijselijks gebeurd,maar dat kan je ontgaan.Het is niet in beeld. De jezus die hier achter haar hangt heeft ze dan al kapot gegooid;althans het glas. In het huis van Joseph ziet ze de foto van zijn vrouw,die al vijf jaar dood is.

“Hield je van haar?”,vraagt ze.

“Ja en nee”, zegt Joseph.”Ze was mijn tyrannosaur.”

De film is rauw en hard,maar ook teder  en eindigt…

Tyrannosaur; ik zag hem vorige week ;een tip van mijn zoon.  Aan te bevelen.De film won prijzen op het Sundance International Film Festival www.sundance.org/festival

——————————————————————————

“Deze film wil ik graag zien”, zei ik eergisteren.

“Ik heb hem al”, hoorde ik tot mijn vreugde.

A late Quartet.

Alle kranten hebben het er over; de VPRO-gids heeft een interview met de regisseur Yaron Zilberman, wiens debuut het is. De film is geconcentreerd rond Beethovens  opus 131, dat hij schreef toen hij al doof was. Het gaat om een muziekkwartet dat 25 jaar bestaat,waarvan “Christopher Walken” Parkinson krijgt en alles op de kop wordt gezet.De 2e violist wil 1e worden;er is overspel,haat,nijd.

U bent begonnen als wetenschapper,studeerde wiskunde en natuurkunde aan het MIT. Waarom hebt u alsnog voor film gekozen?

“Ik heb altijd geweten dat ik iets over de mensheid wilde zeggen,maar in de wetenschap lukt dat niet.Alleen bij filmmaken heb ik het gevoel dat ik iets van mezelf kwijt kan.”

bron: VPRO-gids

imagesEén van mijn grootmoeders stierf aan Parkinson; een slopend proces toentertijd.

De film zag ik gisteren.

Aan het eind voelde ik een traan op mijn wang.

De muziek is prachtig.Die overleeft.

Voor mij is het een paas-film-muziekweekend.

Vanavond: Jagten

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op film en muziek

  1. Hello, just wanted to mention, I liked this post.
    It was funny. Keep on posting!

Geef een reactie

