beroepsethiek 2 en een beetje vrolijkheid

Er zijn veel dingen die zorgen baren; denk aan 55 -plussers die werkeloos zijn of jongeren die geen baan kunnen vinden. Voor het eerst sinds 1984 meer dan 600.000 werklozen!En dan zulk koud lenteweer.Van al die emotie-media word ik echter wat tureluurs.

In het team waar ik twee dagen werk spelen dingen die ieder behoorlijk raken.Binnenkort is er een teamdag op een prachtige plek, waar ik me op verheug en ik heb aangeboden om een workshop beroepsethiek te geven. Gewoon omdat ik daar veel ervaring mee heb.

Gisteren heb ik een opzet gemaakt maar als het niet doorgaat is het ook goed. Een nadeel is dat ik onderdeel ben van dat team.

Heel praktisch is een stappenplan* dat je kunt hanteren als je met elkaar in gesprek kunt gaan over ethische zaken ( vaak echter moet je ter plekke handelen)

Stap 1.Wat zijn de feiten

Een moeilijke stap want waarden,normen en emoties spelen hier door elkaar en “objectiviteit”bestaat niet .

Aan het eind van deze stap kun je het dilemma verwoorden.

Moet ik, moeten wij, zus of zo handelen?

Stap 2 Wat zijn de handelingsmogelijkheden en de over wegingen?

Bij deze stap is het belangrijk om niet te oordelen.

stap 3 Welke waarden en belangen spelen een rol?

Ook bij deze stap is een open mind en empathische houding van belang,zodat je “de zaak”van alle kanten kunt bekijken.

Stap 4. beslissen en toetsen.

Volgens dit model wordt de beslissing getoetst aan de criteria.

Gelijkheid: Wat doe ik ( doen we) in gelijke situaties.

Wederkerigheid: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt,doe dat ook een ander niet.”

Tegenwoordig zijn overal protocollen voor, maar vaak ken je die niet en geen een situatie is gelijk en het is juist belangrijk om met elkaar in een team in gesprek te gaan.

Ondanks somberte is vrolijkheid natuurlijk ook belangrijk.

Vanavond weer zingen; een nieuw liedje en hoe “klote”je je ook voelt.Van zingen wordt je vrolijk.

foolish you van Kate & Anna McGarrigle

Na tien jaar is de nalatenschap van Willem Wilmink aan het Letterkundig Museum nagelaten,las ik net. Elsbeth Etty schrijft zijn biografie. Heerlijk, lijkt me dat, los van ‘de waan van de dag’ gefocust op een schrijfproject.

Uit de bundel van Komrij kies ik een gedicht van Willem Wilmink.

televisie (of internet)

men was allang vergeten dat het kon

maar het gebeurde:met een zacht gereutel

stierf de tv.het sprekend paard verbleekte

het licht werd opgestoken en de vader

aanzag zijn zoon die bij een storing werd verwekt

en zei: wat ben je oud geworden ,jongen.

* Beroepsethiek

Jan Ebskamp/Henk Kroon en/of

Fons Klaase: Beroepsethiek ( ook ex-collega);iets ander model

BOEKBESPREKINGEN – Ethische Perspectieven

 

http://www.letterkundigmuseum.nl

images wilmink

willemw_1

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op beroepsethiek 2 en een beetje vrolijkheid

  1. Laila zegt:

    Hartelijk dank voor de belangstelling.Gisteren zongen we voor het eerst drie-stemmig. Mooi.
    De teller staat op 66.327.
    Ik ga weer eens schrijven voor een langere termijn.
    De schrijfwedstrijd “Making Peace” bijvoorbeeld of “Het mooiste testament.”
    Zie schrijven online ( widget)

  2. Laila zegt:

    Het is elke keer een verrassing wat de “perverse halve zolen “manipulatoren aangeklikt hebben.
    Nu is het: Lita Cabellut, uithuiszetting,zo men doet zo men ontmoet en Erik hazelhoff.
    Natuurlijk heb ik wel een vermoeden wie die “halve zolen” zijn.

  3. Laila zegt:

    Bij Wim Brands de “Nick Cave van de psychiatrie” Dirk de Wachter over Borderline Times.
    zie blog 2-2.
    Het boek van Walter van der Eycken is bij de SPH van de lijst gehaald!

Geef een reactie

