de nieuwe revolutie…/ augustus 2016 Eva Jinek

m1nx8uua493e_sqr256

Eigenlijk had ik het willen hebben over het maatje op maatje-project, geinitieerd door een collega en genomineerd voor de Kroonappels.

Nabil Sahhar is die bevlogen collega op mijn werkplek met anderstaligen, die een AKA-opleiding doen.

www.kroonappels.nl

“Ik zie mezelf als een ontheemde olijfboom die zijn heil heeft gezocht in Nederland. De mens ziet alleen de boom en vergeet meestal de wortels. Ik probeer juist in mijn werk die vergeten culturele achtergrond op de agenda te zetten”, stelt hij in Stralende bronnen, het boek dat gemaakt is over dit project. 

Hij is Palestijn ,geboren in Jeruzalem,heeft architectuur gestudeerd in Griekenland en Engeland en dat vak gedoceerd aan de universiteit in de West Bank, het bezette gebied in Israel,maar nu docent advies & begeleiding.

Het maatje-op-maatje project dat al veel navolging heeft in de regio is een project van Landstede dat vrijwilligers koppelt aan studenten uit allerlei landen, waardoor ze zich gesteund voelen en zich beter kunnen handhaven in een “vreemd land.”Een prachtig project.

Maarrr Eva Jinek trok met haar ferme uitstraling en pretogen ook mijn belangstelling.

Ze kondigde haar programma aan met de nieuwe revolutie en ik was benieuwd.

Met onder andere Wiegel en Mona Keizer en Margriet Terlinden ontspon zich een gesprek over vrouwen die wereldwijd in actie komen om bijvoorbeeld evenveel  te verdienen als mannen, zodat ze economisch onafhankelijk zijn, wat nu niet zo is.

Margriet onderstreepte het belang van die onafhankelijkheid nu de verzorgingsstaat afbrokkelt. Een zeer goed argument.

Een prettig gesprek vond ik het; met ook een boeiende inbreng van Wiegel.

Vrijwilligerswerk; zeer belangrijk, maar betaald werk en de verdeling daarvan ook.

————–

Op de achtergrond hoor ik Wim Brands met Els Kloek over 1001 vrouwen.

“Er is nog een lange weg te gaan”, besluit Els.

“En die gaan we”zegt Wim Brands.


26-8-2016

Net gekeken naar: De Verenigde Staten van Eva.

Heel boeiend; over identiteit, immigratie in Los Angelos.

42 miljoen ( 1op de 7) komt van elders.

Indrukwekkend vind ik de vele gesprekken; ze maakt erg goed contact.

De barbershop over “zwart Amerika”, maar ook de gesprekken op de dansles in Riverside , een voorstadje.

Tot slot een healing bij een Echte Amerikaan; een Indiaan.

Eva is Amerikaan, Tsjech en Nederlander en haar persoonlijke toets in dit programma  heeft iets extra’s.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

