olaf en otto dix

imagesCAQXQN15 otto dix

Ouwe hoeren zien we hierboven.Van Otto Dix. Een van de schilders die hem inspireerden bij het maken van de serie Berlin;op locatie.

Heel boeiend vond ik het verhaal van Erwin Olaf over zijn werk,gisteren op Windesheim.

Hij vertelde over de serie Dusk and Dawn,waarin de vader ontbreekt. De serie Keyhole; kinderen die door een sleutelgat kijken. Hij kwam erop vanwege zijn vele verblijven in hotelkamers, met hele dunne wandjes en zoveel mensen die allemaal wat doen.

Aanleiding voor de serie Berlin was de Johannes Vermeerprijs,waarbij 75 % besteed moet worden aan een nieuw project. De foto van het schilderij van Dix doet me denken aan de film Cabaret; een film over een naargeestige tijd. Hetzelfde gevoel kreeg ik vanmorgen bij het lezen van twee kranten. Alsof de hele journalistieke meute zich alleen nog maar via de sociale media laat inspireren.Alsof het allemaal “ouwe hoeren”zijn.

Toch laat de foto van Olaf wat anders zien dan Dix. Je kunt er een verhaal bij bedenken.

“Ik maak regelmatig zelfportretten”, zei Olaf aan het eind. “Sinds ik longemfyseem heb vanaf 1998”.

De laatste foto die hij liet zien was van zichzelf . Op de rug gezien, terwijl hij de trap oploopt van het Olympisch Stadion in Berlin.Zwart-wit.

images erwin olaf

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op olaf en otto dix

  1. Burro zegt:

    Interessant onderwerp. Ik ga verder lezen. En dat van die media? Je hebt helemaal gelijk. Voer voor de varkens. Brood en spelen. Vul maar in.

  2. Laila zegt:

    Tjonge wat een schilder die Otto Dix. Maandag ga ik er achteraan.
    Die kranten hebben het hartstikke moeilijk Ze probeerden mij net een abonnement op de NRC aan te smeren. Ondertussen heb ik wel wat fraaie artikelen gelezen.

  3. svara zegt:

    Jammer dat de schilderijen zo klein zijn afgebeeld.
    Ik heb ook al gezocht via google maar dan kom ik hier uit 🙂

Geef een reactie

