1001 vrouwen/ aan een vervolg wordt gewerkt/ 8-10-2016 Beste Geschiedenisboek aller tijden !-decembercadootje

5Eén vrouw is duizend mannen te erg ,zei Joost van den Vondel ooit.

Je zou het niet denken als je de geschiedenisboeken inkijkt,waar vrouwen bijna niet in voorkomen.

Zou het angst zijn waardoor vrouwen uit het historisch “collectieve onbewuste” zijn weggelaten?Wie zal het zeggen?Of is hier sprake van  narcistische domheid?

In ieder geval wordt deze omissie een beetje  goed gemaakt door het werk van Els Kloek en 300 deskundigen die spannende, geleerde, beruchte enzovoort vrouwen in een boek bij elkaar gebracht hebben, dat 1000 jaar geschiedenis omarmt.

Vanaf 15 februari tot 20 mei is een bijzondere tentoonstelling aan dit boek gewijd met tal van lezingen in de UVA ( Universiteit van Amsterdam)

www.e-quality.nl

Van links naar recht:

Catharina van Oranje Nassau, Belle van Zuylen en Marga Klompé

en voor de liefhebber: de legendarische Mata Hari.

En:

De Zwolse “penseel-prinsessen” uit de Gouden Eeuw zijn goed vertegenwoordigd.Hierbij één van de stichters van het Vrouwenhus Aleida Wolfsen.

—————————————

5-9-2015

Tot mijn verrassing lees ik dat gewerkt wordt aan een vervolg.

Op de site kun je zien dat er een groot comitee van aanbeveling is en dat je ( crowdfunding) een vrouw kunt adopteren.

1001 vrouwen in de 20ste eeuw.

http://www.1001-vrouwen.nl

_263437_mata_hari_300naamloos aleida wolfsen

—————————–

22-1-2016

zie ook de feministische wereldkaart.

http://www.femmap.com

——————————————————

25-2-2016

Inmiddels heb ik toestemming om een tweede lemma te schrijven.

Over een markante Zwolse vrouw.


23-6-2016

En een derde voorstel gedaan. Een prachtige schilderes.


17-7-2016

Het tweede lemma schreef ik over “Tante Nel’, een heilssoldate die 45 jaar de kroegen afstruinde met Strijdkreet en collectebus. Ze was geliefd bij “dronkelap” en burgemeester.

Ten eerste dook ik in het archief van het Historisch Centrum Overijssel, waar ik met witte handschoentjes kranteknipsels, fotoalbums, een doosje met een erepenning enz doorzocht.

Ten tweede had ik een gesprek met twee mensen van het Leger des Heils, die haar gekend hebben en veel anekdotes hadden.Zo was de hit Heilssoldate ( 1974) , gezongen door Marc Winter op haar geschreven.

Hij  sjouwde van kroegie naar kroegie.

Daar kwamen we er achter dat ze morgen 100 jaar geleden is geboren.

In de straat die in 2014 naar Nel Bannink is genoemd wordt morgen een muzikaal eerbetoon gegeven.


29-8

nominatie beste geschiedenisboek. ( 1 van de 10)

Beste geschiedenisboeken top 10 – Historisch Nieuwsblad – Historisch …

https://www.historischnieuwsblad.nl/beste-geschiedenisboeken/index.html,
 samen met o.a.
Geert Mak
Congo
Huizinga
Pauperparadijs
Annejet van der Zijl.
———————————————
1-9-2016
Als projektmedewerker schrijf ik nu over de schilderes uit deze regio en ik duik weer in het HCO.
Zeer boeiend.
———————————————–
28-10-2016
Inmiddels heb ik 3 lemma’s geschreven ( 3 al  geplaatst) over zeer verschillende vrouwen getogen in Zwolle.
Het boek Vrouwen van de 20ste eeuw  zal begin 2018 verschijnen .
Afbeeldingsresultaat voor stien eelsinghwinnaar
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op 1001 vrouwen/ aan een vervolg wordt gewerkt/ 8-10-2016 Beste Geschiedenisboek aller tijden !-decembercadootje

  1. Laila zegt:

    Een mooie link Anna, van e-quality.
    Nog drie dagen en dan…vakantie.

  2. simonkorving zegt:

    kdurf niet op dit blog te reageren😉

  3. svara zegt:

    Dag Laila,
    Ik kom later terug om te lezen….
    Bij deze wil ik iets aan jou doorgeven🙂
    http://svaragedichten.wordpress.com/2013/02/11/liebest-award-geef-ik-door-aan/
    Met groet

  4. Selma zegt:

    Dank voor de tip, Belle van Zuylen leerde ik bijna een halve eeuw terug al lezen door een zeer verlichte leraar Nederlands, ruim voor ze werd herontdekt. De naam van die goede leraar was Kloek. Ik ga uitzoeken of Els zijn dochter is…

Geef een reactie

