jonge kunstenaars/zes jaar bloggen

index

Nog steeds hangt ze aan het prikbordje in de keuken ; deze Van Dongen . Erg leuk vind ik die licht-geamuseerde blik; nadenkend.Ik zou me graag met haar willen identificeren,als oplettende waarnemer.Een vrouw,die uit haar doppen kijkt, en dat is zeker nodig in een internetwereld,een konklusie die na zes jaar bloggen in toenemende mate valt te trekken.

Kunst is een belangrijke constante in mijn blogs en ik ga er voor “doorleren”na al die ervaringen die ik opgedaan heb; oa als organisator van 15 jaar Kunst in de School en verdere verdieping.

Jonge mensen hebben de toekomst ;”Hoeveel zaterdagen heb ik nog?”, zei psychiater Frank van Ree ooit eens in een column.

Vandaar dat ik twee jonge kunstenaars heb uitgezocht voor dit blog.

De eerste is Marko Klomp ( 38) ; met zijn ijle Eline Vere-serie ( Het debuut van Couperus)Raakvlakken zie ik met mijn passie;psychiatrie en kunst,want Eline was melancholiek.

lange voorhout marko klomp l_kunstwerk17736_1Marko Klomp is schilder en dichter en hij zegt zelf:

“Ik zoek graag de grens op van de fantasie. Ik hou veel van literatuur en zoek naar puzzelstukjes die samen maken dat je wordt geraakt.”

2388-o-16918222Hij maakte ook dit winnende portret van Jeroen Krabbé en daarmee heb ik een linkje naar Museum de Fundatie ( inclusief OOG), dat eind mei weer open gaat met oa nieuw werk van hem,waar ik heel benieuwd naar ben.

Wat kun je maken na het indringende “De ondergang van Abraham Weiss”, over een grootvader die omkwam in een gaskamer?( blog 6-1-2012)

www.markoklomp.com

De tweede jonge kunstenaar die ik gekozen heb is Annemiek Vera ( 31) ; ik had haar gezien in het fascinerende project Het Vijfde Seizoen, van PZ Altrecht dat ik nauwlettend volg ( ik blogde er over oa over Igmar Heytze met zijn Atlas der Wanen)

Annemiek noemt : het innerlijk behang” haar thema”. Zelf zegt ze dat haar belangrijkste ontwikkeling ligt in Het vijfde Seizoen waarbij ze diep in de binnenwereld dook van psychiatrische patienten en de hand legde op oude foto’s van clienten. Wie zijn ze?Haar prachtige “Overpijnzingen” heb ik destijds uitgeprint.

“Dat heeft zoveel indruk op me gemaakt dat ik mijn leven in tweeen heb verdeeld: voor en na Den Dolder.”

Behind those eyes,heet dit portret uit 2011,waarbij ik dan even  moet denken aan Achter oen ogen,van Marga Kool,één van de eerste blogs en zo is een circel rond.

www.annemiekvera.com

Behind-those-eyes-100-x-70-cm-particuliere-collectie-418x600

Zes jaar bloggen;blog no:860.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op jonge kunstenaars/zes jaar bloggen

  1. je zou haast zeggen ijline vere 😉
    ik vind dat wel een erg mooi gecomponeerd beeld moet ik zeggen.

  2. Fenny zegt:

    Al zes jaar bloggen, ik zit nog niet eens op de helft, hoewel ik er in 2009 mee bekend werd. Het breekt me wel eens op, dan las ik een pauze in.
    Mooi werk wat je laat zien en hetgeen je er over schrijft, dichtbij jezelf gehouden persoonlijke en heldere verbanden.

Geef een reactie

