tyger,tyger…

Opeens was ik weer 16, toen ik het bericht las over Blake.

Grappig dat je na tig jaar zo’n klas weer in beeld krijgt. De lichtval. Yvonne K. zat naast me. Vorig jaar hoorde ik nog hele verhalen over haar.

Mevrouw Koppe, lerares Engels.

Literatuuronderwijs op de middelbare school; in 4 talen. Wat ging er een wereld voor je open. Al die poezie.

Aan de Universiteit van Manchester zijn 350! etsen gevonden van de “magische”William Blake ( 1757-1827) , die me bij gebleven is als een visionaire geest.Zijn beroemdste gedicht gaat over een tijger ( alweer een in mijn blogs)

Tyger!Tyger burning bright

In the forests of the night

What immortal hand or eye

Could frame thy fearful symmetry.

Uit: Songs of experience.

In de bundel 500 gedichten die iedereen gelezen moet hebben , samengesteld door Ilja leonard Pfeijffer en Gert Jan de Vries, staat een vertaling van Erik Bindervoet

Tijger!Tijger!vlammenvuur

In het bos van ’t nachtelijk uur

Welk ontsterflijk oog of wie

Ontwierp uw wilde symmetrie?

En dit is nog maar één van de zes coupletten.

De ets die bij het nieuwsbericht staat vind ik curieus en zou horen bij de gedichten van Edward Young; Night Thoughts,die ik dan weer niet ken.

Binnenkort ga ik me weer eens in Blake verdiepen.

0825437a-64bd-11e2-858c-5f6b010b81b1_original_jpg_h380

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op tyger,tyger…

  1. Robert Kruzdlo zegt:

    Mooi om dit te lezen. (De vertaling vind ik niets.)

  2. Wllm Kalb zegt:

    Eindelijk weet ik waar de titel ‘Tijger tijger’ van het boek van Doeschka Meijsing vandaan komt. Dank je.

  3. Laila zegt:

    Wreedheden indonesie is 5 maal aangeklikt en painful painting 3 maal.
    Manipulatie? Door wie?Waarom?

Geef een reactie

