hele films…

Duizelingwekkend vind ik de bijlage van de VK over het IFFR , met zoveel beelden , sferen en verhalen. Over Bertolucci, Guido van Driel en de opvallende Russin Kira Moeratova, maar ik zie al zoveel films…

Ze zit tegenover me dinsdagmorgen.Ik noem haar Soraya, eind twintig en ze lijkt op de jonge Ayaan Hirshi Ali.Ze draagt een hippe sjaal losjes om haar hoofd. Ik mag een eindgesprek met haar voeren als afsluiting van de AKA-opleiding. Ze vertelt over Somalie, de moorden,de terreur. Ze heeft alleen Koran-les gehad omdat het oorlog was. Haar vlucht; haar stage bij de Zeeman waar ze het zo naar haar zin heeft gehad.En nu kan ze dus Nederlands lezen en schrijven en spreken. Het boek van Ali had ze in de bibliotheek zien liggen maar het was nog te moeilijk.

Een mooie dappere vrouw, die hier alleen woont en gelukkig is met aardige buren.

Daarna komt  A, een blijmoedige man ( ik moet bekennen dat die blijmoedigheid me nieuwsgierig maakt) Ook uit Somalie, ook alleen wonend;dode ouders en verhalen die in mijn hoofd gelijk een film worden. Ook eind twintig; stage gelopen bij Scania,waar hij zoveel geleerd heeft over autotechniek. Hij gaat erin verder studeren,maar werkt hard als schoonmaker.

Dappere mensen.

afbeelding: van IFFR 2010

http://www.idfa.nl

no.848

Filmfestival-Rotterdam-2010

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op hele films…

  1. Laila zegt:

    Boeiend is het artikel in de VK van 21-1 over een groot bouwbedrijf, Rollekate, dat de VluchtelingenAward heeft gekregen vanwege het bieden van stageplekken aan vluchtelingen.
    Echter; vanwege stagnatie in de bouw is er een terugloop.

Geef een reactie

