dochters van Durga

durga

“Het houdt niet op…”, hoor je nu bijna dagelijks.Het lied waarmee het spotje tegen Huiselijk Geweld onder de aandacht wordt gebracht.

Gisteren hoorde ik iemand op de tv zeggen:

“Als ik het nog eens hoor krijg ik de neiging iemand in elkaar te rammen.”Ik moest er om glimlachen.In hoeverre kan zulke aandacht zijn doel voorbij schieten?

Veel tijd om te bloggen heb ik niet maar uit solidariteit met de aandacht voor de positie van de vrouwen in India nog even een blogje. Trouw heeft een groot artikel over een Indiase activiste ,die de godin Durga, de Moeder van het Universum als symbool vereert.

Het artikel is geschreven door Marnel Breure,die Dochters van Durga ;op zoek naar de godinnen van India schreef.

Kali vind ik een intrigerend “symbool” uit die wereld en ik wilde er ooit nog eens over schrijven.

Milenniumdoel 3  gaat over de Gelijkwaardigheid van Mannen en Vrouwen waarnaar gestreefd wordt.

Daarom dit blog.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op dochters van Durga

  1. svara zegt:

    Mooi blog Laila!!

    Het is te hopen dat de vrouwen krachtig worden om hun grenzen zelf te kunnen en mogen bepalen en daardoor openlijk gesteund worden.
    Hieronder als aanvulling misschien aardig een stukje uit het boek van :
    Amy Sophia Marashinsky
    Het godinnen orakel
    De grenzeloze wijsheid van de oervrouwen uit mythen, sagen en legenden

    Er wordt gezegd dat in de strijd tussen de goden en anti goden niemand het kon winnen van Durga. De godin Durga wordt ook wel Devi genoemd. Voor de hindoes zijn alle godinnen één godin en verschillende aspecten van Devi of het Goddelijke Vrouwelijke.
    Durga is het aspect in de vrouw van: grenzen te stellen

    Durga

    Als demonen mij bedreigen
    bijt ik van me af
    met alles wat ik ben
    met alles wat ik heb
    vanuit mijn diepste wezen
    roep ik alles wat ik nodig heb naar boven
    Ik ben de ‘Ongenaakbare’
    want ik stel me boven alles
    wat me kapot kan maken
    alle wat me zou willen vernietigen
    alles wat me zou willen verwonden
    Ik ben de ‘Onbereikbare’
    want niets bereikt mij wat ik niet zelf binnenlaat
    Ik dans mijn dans van eenheid
    alleen met dat wat mij steunt
    wat mij voedt
    wat mij bemint
    En al wat dat niet doet zij gewaarschuwd:
    betreden op eigen risico
    —————–
    En zo is het maar net!
    Groet svara

  2. Laila zegt:

    Een mooie reactie Svara. Dank je wel.

Geef een reactie

