hanzelijn/echtpaar in de trein/ 25-9-2016 afscheid “Apekop”

Spoorbrug Hanzelijn in gebruik

Natuurlijk is enig chauvinisme me niet vreemd. Als PEC weer eens een punt pakt ben ik blij. (25-9 weer niet )  Het spectaculaire oog op de Fundatie heb ik zaterdag nog bewonderd en een goed concert in de Spiegel juich ik toe.

Deze week wordt de Hanzelijn geopend; een staaltje bouwtechnisch vernuft. Hij is genoemd naar het  machtige Middeleeuwse Hanzeverbond; een verbond tussen steden als Deventer, Zutphen, Zwolle, Kampen,maar ook ver over de grens. Lubeck bijvoorbeeld en Hamburg en Brugge.

Er is zes jaar aan gewerkt,door 10 aannemingsbedrijven, het traject is 50 km lang,van Zwolle naar Lelystad en de rit duurt een half uur. Voorheen zat ik bij mijn werkveldbezoeken aan Lelystad een dik uur in de bus. Nog wat cijfers:

Over het hele traject werden 88 werken uitgevoerd,waar onder 20 viaducten, er zijn 140.000 dwarsliggers gelegd en 1600 bovenleidingmasten. Er rijden 200 treinen per dag.Met de natuur is rekening gehouden. Bij Dronten huppelen de reeen, hermelijnen en hazen over een tunnel.images hermelijn

De opening wordt een groot feest. Met muziek, theater ( Grimm) de Librije zorgt voor snert en de koningin komt ook.

De Stentor heeft veel aandacht voor dit project en zaterdag is er een artikel over De Werkers. Wat zul je trots zijn als je hieraan meegewerkt hebt en later tegen de kleinkinderen kunt zeggen:

“Hier heeft opa een viaduct gelegd.”

Kinderen hebben gedichten gemaakt en ik kies voor een gedicht van één van de grootste dichters van Nederland waar ieder wel een liedje van kent, zoals Frekie.  Hij ging later terug naar zijn roots in het geliefde Overijssel. Willem Wilmink.

Echtpaar in de trein.

Met de allerliefste in een trein

kan aangenaam en leerzaam zijn.

De prachtig vormgegeven stoel

geeft allebei een blij gevoel.

Voor ’t verrre reisdoel kant en klaar

zit ik dus tegenover haar.

De trein maakt zijn vertrouwd geluid

en zij rijdt vóór,ik achteruit.

We zien dezelfde dingen wel,

maar ik heel traag en zij heel snel.

Zij kijkt tegen de toekomst aan,

ik zie wat is voorbijgegaan.
Zo is de huwelijkse staat:

de vrouw ziet wat gebeuren gaat,

terwijl de man die naast haar leeft

slechts merkt wat zijn beslag al heeft.

Van nieuw begin naar nieuw begin

rijdt zij de wijde toekomst in,

en ik rij het verleden uit.

En beiden aan dezelfde ruit.

www.hanzelijnverbindt.nl

“———————————————————————————-

Afbeeldingsresultaat voor apekop trein

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op hanzelijn/echtpaar in de trein/ 25-9-2016 afscheid “Apekop”

  1. Laila zegt:

    Vanuit mijn werkkamer op W zie ik zachte donzige vlokjes naar beneden suizen.
    Een aantal collega’s zijn al verkouden.( Ik nog niet. Afkloppen;-))

    “Zolang er sneeuw ligt is er hoop”, Herman de Coninck ( widget)

  2. kuifjesimon zegt:

    Trein, de trein, wanneer zat ik voor het laatst in een trein ???
    Doet ie nog steeds tjoeketjoeke ? ;-)))

  3. Fenny zegt:

    Jazzcafé de Spieghel in Groningen?
    Of hebben ze een café de Spiegel in zwolle?

Geef een reactie

