on the road

“It was just after my father’s funeral that I met Dean”; zo begint On the Road van Jack Kerouac,geschreven in 1951.

Gisteren zag ik de film en die maakte indruk.

De landschappen waar ze door heen raceden, de toevallige ontmoetingen, die meer of minder beklijfden. Opvallend vond ik de hoeveelheid, seks,drugs en rock en roll ( meer jazz), zoals twintig jaar later in de generatie van mijn “twenties”ook wel aanwezig waren.In die zin zie ik wel parallellen tussen de Beatgeneratie en de hippie/provogeneratie.

De zoektocht van de twintigers vind ik wel Het Thema van deze film met veel existentiele twijfel; ook over identiteit ( ook seksuele)

Sam  ( de schrijver) en Dean, een avontuurlijk “losgeslagen”character, hadden al ervaringen uitgewisseld over hun afwezige vaders en opvallend vond ik de scene,na een harde homoseksscene, ( Dean doet veel voor geld)waarin Dean wanhopig langs kapperszaken gaat om zijn vader te zoeken.Zijn vader was barbier.

“Het leven als een reis“, vind ik ook als je geen twintig meer bent een mooie metafoor. Inclusief alle ontmoetingen die iets met jou en de ander doen.

Gisteren zou er een potentiele stagiaire op bezoek komen voor een gesprek. Degene die ik had is ziek geworden en ivm individuele coachinggesprekken kan ik een stagiaire goed gebruiken.Bij de eerste ontmoeting echter wist ik meteen dat ik dat niet zou doen. Het was een moslimmeisje in de klassieke zin.Geen hoofddoek maar een halve zwarte sluier. De hele dag met zo iemand samenwerken; daar pas ik voor. Later sprak ik met een collega die een Indonesische moeder heeft.

“Ik heb veel familieleden in Indonesie en ik hoor steeds meer van tantes dat ze een hoofddoek dragen nu.”

Ik word daar niet vrolijk van. Wel van de lunchafspraak die ik straks heb met een oud-collega;de bereisde,die maandag vertrekt voor een rondreis door Nieuw Zeeland ( 2 maanden)

On The Road; op de levensweg; een film die indruk maakt.

Zeker ook vanwege de muziek.

—————————————–

Vincent van Gogh : Gypsy caravan. ( zag ik gisteren voor het eerst.)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op on the road

  1. kuifjesimon zegt:

    Film kort geleden gezien; beatnickers 😉 deze Van Gogh mij geheel onbekend, mooi.
    Praten met en tegen een sluier. Kzag van de week een foto in de krant van een tiental volledig zwart gesluierde dames, na het winkelen, wachtend op een bankje tot hun man met de auto kwam.
    SaoudiArabie … stenen tijdperk.

    • Laila zegt:

      Ha die Simon. Leuk dat je reageert. La Boheme is het thema van een tentoonstelling in Parijs waar deze Van Gogh bijhoort.Beatnickers; ook Van Gogh kende ze al:-)
      Bohémien was in de Middeleeuwen de benaming voor de rebelse jongere die los van de gebruikelijke mores leeft ( de voorloper van Provo dus)

      Ze zag er precies zo uit als nonnen vroeger hier. Niks voor mijn:-)

  2. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s really informative. I am gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

Geef een reactie

