jubileum/40 jaar OPZIJ en OPHIJ 25 maart 2015

Het was zo’n dag van dichtbij huis,wat klussen thuis, naar buiten met de hond. De geur van de eerste zelfgemaakte erwtensoep

Komen de jongens nog? Vandaag eentje op doorreis naar een vriend in Amsterdam. Morgen de ander.

In de boekhandel zag ik het jubileumnummer van OPZIJ, een collector’s item. Zo’n blad bewaar ik jaren.

Er staat een stuk in over de historie, 40 portretjes van vrouwen, Shere Hite,waarvan van haar Hite Report 50 miljoen exemplaren zijn verkocht, Hirsi Ali, maar ook Henriette Roland Holst, die in 1892 haar sonnetten voordroeg aan Albert Verwey en Jan Toorop.Volgens mij is deze tekening van hem.

Het laatste fragment van:

Lof der Duisternis

Een strenge vrouw, zo ziet ze er vaak uit; deze baanbrekende politica. Volgens mij leed ze ook aan depressies.

Buiten vieren millioenen sterren feest

daar straalt door heel de nacht haar groot geflonker

maar binnen heerst het gezegend donker

dat ook de wonden van het hart geneest.

Kaarsen,die heb ik vandaag ook weer aangeschaft om de letterlijke duisternis te bezweren.

Het boeiendste artikel vind ik het interview met Monic Hendrickx; winnares van drie gouden kalveren.( oa De poolse Bruid) De beste actrice wordt ze wel genoemd.”Hendrickx is de onderwereld de baas’, is de prikkelende kop. Het interview gaat over het opgroeien in Suriname, waar haar vader leraar was,maar stierf toen ze 13 was,haar sterke moeder,  haar rollen, de liefde voor haar jeugdvriend  Ralph.

Ik vond haar prachtig in Penoza en er komt een vervolg vanaf 25-11.

nb Wij delen een bepaalde fascinatie voor de onderwereld. Woensdag gehaktdag van Klinkhamer heb ik verslonden en nu heb ik Bajes en andere ongemakken in huis.

http://www.opzij.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op jubileum/40 jaar OPZIJ en OPHIJ 25 maart 2015

  1. Stefania zegt:

    De snert…Ik mag Opzij graag lezen, maar over dure dingen gesproken. Ik vind zo’n los maandblad altijd wel erg duur. Zes, zeven euro, dus ik laat het vaak liggen.

Geef een reactie

