onderstromen in Amerika/drawn together/ 10-7-2016 Sterkte Obama

In Tegenlicht probeerde Geert Mak met behulp van filmbeelden te laten zien welke onderstromen er leven in Amerika. Hij illustreerde dat met een filmje over een familie die tot haar grote vreugde Disneyland bezocht. Alsof dat kenmerkend is voor The American Dream. Verder had hij het over een toenemend pessimisme. Wellicht zou je ook kunnen zeggen dat er sprake is van meer realisme.

In 2009 had ik deze foto van Obama,gemaakt van sloophout,als symbool van zijn Wereldburgerschap; toen gemaakt door de Nederlander Diederik Kraayeveld.De stropdas bijvoorbeeld is gemaakt van sloophout van vissersboten uit Mombassa,Kenia.

Op de één of andere manier hoop ik dat hij zijn werk kan voortzetten;waarschijnlijk  staan ons veel culturele veranderingen te wachten.

Een andere exponent van een onderstroom in Amerika is de “underground”-tekenaar Robert Crumb,die 4 jaar gewerkt heeft aan Genesis, ( zie widget)waarbij mij juist door de tekeningen opviel hoe wreed dat werk is en hoe dat geworteld is in een masculiene tijd. We leven in een overgangstijd waarbij mannen en vrouwen steeds meer samenwerken. ( zie ook Peter Sloterdijk)

Zoals Robert Crumb,die samen met zijn vrouw Aline  Kominsky een nieuw boek heeft gemaakt,over hun liefde,die al lang bestaat.

Drawn Together.

nb. Politicoloog Pieter Hilhorst heeft het over een Politiek van de Nabijheid in zijn laatste VK-column en hij noemt allerlei voorbeelden. Dat zal vrouwen ook meer aanspreken.

——————————————————————

OBAMA HERKOZEN

 

foto:NRC

 


10-7-2016

Vanmorgen kreeg ik twee verhalen van een schrijfvriendin/welzijnswerkter die na 45 jaar werken  binnenkort met pensioen gaat.

Ze anticipeert erop door elke maand een verhaaltje over dat werk te schrijven; de verhalen gaat ze bundelen en aanbieden aan de directie.

Droevig dat de toon steeds cynischer wordt.

Bij Obama zie je ook teleurstelling; de ene brandhaard is nog maar net gedoofd of er verschijnt een nieuwe.De wereld is onrustig.

Ik wens Obama veel sterkte de komende maanden.

Blueslegende Robert Johnson door Robert Crumb.

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op onderstromen in Amerika/drawn together/ 10-7-2016 Sterkte Obama

  1. Laila zegt:

    Well; ik spring op mijn fiets en duim voor Obama.

  2. jackpastoor zegt:

    @L: ik duim (nog steeds) met je mee hoewel mijn enthousiasme voor Obama behoorlijk bekoeld is en ik hem eigenlijk zie als de minst slechte keus uit twee.

    Vier jaar geleden was hij (ook) mijn tweede keus. Mijn hart en geloof lag toen bij Hillary en nog steeds denk ik dat zij het meest geschikt is om op dit moment de westers wereld te leiden. Mijn angst is dat ze nu aan het begin van het volgend jaar opstapt, waarmee voor mijn gevoel de Obama ‘administration’ ook een deel van haar politieke ziel (of ruggengraad) zal verliezen.

    • Laila zegt:

      Ai,ai; mijn bezoekersaantal nadert de 50.000. Of het veel is weet ik niet maar het is een magisch getal.

      Leuk; brief aan een “knappe man”, is weer naar boven gehaald. Lang niet gelezen:-)

      Romney is een Mormoon en ik heb het niet zo op met conservatieve ( je zou ze zelfs wanend kunnen noemen) religieuze splintergroepjes.

      De geruchten over Hilllary heb ik ook gehoord.

  3. jackpastoor zegt:

    @L: geweldig voor je als je vandaag de 50 000 haalt. Op naar je eerste 100 000 zou ik zeggen. Ik weet ook niet of het veel is, maar het klinkt wel : -)

    Je tussenzinnetje kan ik niet helemaal plaatsen. Ik heb je geloof ik – héél erg lang geleden – eens een korte samenvatting over mijn werk enz. geschreven, maar ik kan me niet écht voorstellen dat je deze nog hebt. Ik heb hem in ieder geval niet meer, maar ken mijn eigen verhaal natuurlijk van haver tot gort en een deel van jouw verhaal staat natuurlijk op het blog : -)).

    Ik zou geloof ik Mormonen niet écht een religieuze splintergroepering noemen. Ze beheersen de staat Utah volkomen en zijn op religieus gebied extreem activistisch – ook mondiaal – en dopen soms mensen die niet religieus of gelovig zijn zonder hen toestemming. Daarnaast behoren ze tot een vrij goed ontwikkelde, religieuze en financieel wat beter gesitueerde groep Amerikanen. Ze zijn in ieder geval niet je gemiddelde oppervlakkige, consumerende Amerikaanse staatsburger. Ze zijn in de VS in het verleden ook bijzonder agressief (en sadistisch) vervolgt.

    Het feit dat een Mormoon zo ver in de verkiezingen kan/kon komen is in mijn ogen een teken dat de Amerikaanse maatschappij blijkbaar nog verder geëmancipeerd is. De verkiezing van Kennedy als katholiek was blijkbaar een wat aarzelend starschot voor religieuze politieke emancipatie. Het wordt in mijn ogen dan ook tijd voor een president uit andere etnische groeperingen ( met Obama als startschot) en vrouwen. Volgens mij is de maatschappij daar en nu klaar voor. En, er is een groot reservoir van capabele politieke leiders uit Latijns Amerikaanse hoek en van krachtige vrouwen.

    Maar…., geen enkele leider die religie en politiek met elkaar combineert, hoe oppervlakkig ook, heeft mijn instemming. En ook Obama zit ’s zondags voor in de kerk en dank God vaak in zijn toespraken. Hij moet wel in dat land. Blijkbaar zijn atheïsten of agnosten nog niet werkelijk politiek geëmancipeerd.

    Das jammer, want dat is nu net wat ik ben : -))))

    • Laila zegt:

      Dat tweede zinnetje heeft te maken met dat ik even naar de statistieken keek en toen zag dat dat verhaaltje weer opgehaald was. Een brief van PIPI;-) Nog 133.

      De SGP stemt op Romney en dat zeg vast iets over de Mormonen. Je hebt gelijk wat die omvang betreft. IK zag eens een documentaire.Eng.

  4. kuifjesimon zegt:

    Op naar de 50.000 Laila. Als ie vandaag valt neem ik er een op je (morgen ook trouwens), overigens hoop ik voor Obama en zijn onderdanen dat hij president blijft van het grote Disneyland

  5. jackpastoor zegt:

    @L:there you go girl : -))
    maar ik ben bang ook meer van de:
    same old same! :-((

    Maar we blijven optimistische en jj neemt je wijntje en ik mijn thee.

Geef een reactie

