IM Bernlef

Terwijl ik bij het ontwaken de randen van mijn geest aftast om in mijn geheugen te speuren naar dat wat ik vandaag vooral niet vergeten moet,valt mijn blik beneden op de melancholieke foto van de aimabele Bernlef.

Een bladzijde verder heeft neuropsychoog Andre Aleman het over oud,dat het nieuwe jong is.Het Seniorenbrein heet het.Doorwerken tot je 70ste.Dat wilde Bernlef ook, lees ik in interviews,lang doorwerken. Vorige week ontvouwde hij nog plannen bij de uitgever.

Een gedicht kies ik van hem.

Home ( één van Komrij’s keuzes)

Waarom ik wel kan huilen

als ik huizen zie;hun

bedrieglijke eenheid ook wel

gezelligheidshalve

inrichting of interieur genoemd

Het glanzendgroene schilderwerk met

soms zelfs schuin onder de dakrand

hun uitgezaagde devies:Hier is ‘t,ons geluk

of RiMa ( van Richard en Marie)

Misschien allang verhuisd of dood

en andere bewoners vanuit nestwoede

of hun gevoel voor gezelligheid

hebben die de tussenmuren doorgebroken

of in het allerergste geval een huisbar neergepoot

Ach nee huilen,zo’n vaart loopt het niet

maar het heeft wel iets

dat grenzeloos vertrouwen in een eigen home.

schilderij: Peter B van Houten

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op IM Bernlef

  1. Laila zegt:

    De rouwadvertenties laten weer eens zien dat Bernlef erelid was van PEN.
    http://www.pen-international.org

Geef een reactie

