nacht van de geschiedenis/ 1-7-2016 “Verborgen geschiedenis”-essay in VK

Deze week wordt de Week van de Geschiedenis afgesloten met de Nacht van de Geschiedenis. Het evenement wordt gehouden in het Rijksmuseum,waar ook uit 5 genomineerden het beste geschiedenisboek 2012 wordt gekozen.Zoals het museum bij nacht zich spiegelt zo kunnen wij ons spiegelen aan de geschiedenis.

Een interessant boek lijkt mij dat over Domela Nieuwenhuis, een man die een grote rol heeft gespeeld ,waarvan ook de minder goede kanten te lezen  zijn, las ik in interviews.

Wat een weerbarstig type trouwens; er zijn foto’s waarop hij mooier lijkt.

Interessant wat geschiedenis betreft vind ik ook het project van dr.Els Kloek, die samen met een grote groep historici een boek schrijft over 1001 vrouwen uit de geschiedenis. Want hoe je het wendt of keert; vrouwen zijn onderbelicht.

www.1001-vrouwen.nl

Omdat het een kostbaar project is kun je een vrouw adopteren en het project steunen. Gisteravond dacht ik er zo eens over na. De spannende Mata Hari is nog niet geadopteerd, ik noemde haar al eens. Of de geleerde vrijzinnige Anna Zernike.Vasalis?je kunt kiezen uit beroemde, spannende, slechte;kortom allerlei types.

Maar ik zou nu kiezen voor een vrouw uit de regio; een kunstenares,die als bruggenbouwer bekend staat. Ik hou van bruggenbouwers. Stien Eelsingh. Hierbij haar zelfportret.

Waarde lezer; welke historische vrouw zou u willen adopteren?

—————————————————-

1-7-2016

Als projektmedewerker van 1001-vrouwen begin ik  met mijn derde lemma; een stuk over de schilderes Stien Eelsingh.Hoe meer ik me in haar verdiep, hoe interessanter ik het vind. ( Overigens heeft het Voermanmuseum in Hattem een aardige tentoonstellng: Sterke Vrouwen; over Jo Koster en Stien Eelsingh/ beide vrouwen hebben veel geschilderd in de regio maar ook veel gereisd) http://www.voermanmuseumhattem.nl)

Veel ophef is er over de twee schilderijen van Rembrandt; die me eigenlijk nauwelijks interesseren.Vanwege de curiositeit : Marten en Oopjen.

 

Heel boeiend vind ik het essay van Wieteke van Zeil vandaag in de VK; over de Verborgen Geschiedenis. Dat vooral in musea de glorieuze kanten van de vaderlandse geschiedenis getoond worden.

Zij citeert in het artikel Thomas van der Dunk: “Wij herinneren ons onze nationale heiligdommen graag onbevlekt”en Ewald van Vugt met het boek Roofstaat ( staat op mijn verlanglijst)

“Elke ontdekkingsreis, of het naar Indonesie was, Brazilie, Ghana, Curacao of New York; elke expeditie van de Hollandse koopmansgeest ging gepaard met bloedvergieten van de lokale bevolking.”

En zoals er gestreefd wordt vrouwen meer recht te doen in de geschiedenis, is er nog heel veel te doen om ook de minder glorieuze kanten van de geschiedenis; ook via musea, in beeld te brengen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op nacht van de geschiedenis/ 1-7-2016 “Verborgen geschiedenis”-essay in VK

  1. kuifjesimon zegt:

    Simone de Beauvoir komt boven borrelen; maar ik denk nog effe verder.

  2. Letterzetter zegt:

    Aletta Jacobs.
    Maar er zijn zoveel…

  3. kuifjesimon zegt:

    mmmm … nederlands, dan moet ik kiezen tussen jou en m’n moeder …. ;-))
    dont call us we call you

Geef een reactie

