antonia en de bouw van het oog

Van de week weer eens gekeken naar de film Antonia met de zeer sterke Willeke van Ammelrooy . Wat een rol in een poetische film,over liefde ,geboorte dood en onafhankelijke vrouwen. Een film die een halve eeuw bestrijkt.Een zinderend moment is het als ze de grootste psychopaat van het dorp vervloekt met een geweer in de hand.Vervolgens slaan vijf mannen hem in elkaar en wordt hij verzopen in een regenton.

“Terecht”,hoorde ik iemand zeggen.De bekroning met de Oscar vond ik toentertijd ook terecht.( Ook Gouden Kalf; regisseur Marleen Gorris)In de laatste VN staat een mooi interview met Willeke van Ammelrooy.Leeft de prachtige Jan de Cleir nog? ( ja)

Het fragment doet een sterk appel op wraakgevoelens die iedereeen wel zal herkennen. Op wat voor manier dan ook.Alles wat het leven te bieden heeft komt in de film voor.Zoals de seizoenen.

Gisteren was  ik een dagje uit; geen museum. Een andere keer,deze week.De bouw van het OOG op de Fundatie volg ik gestaag. Kilo´s staal met een ingewikkelde constructie. Meer ruimte .Fascinerend.

Bij de derde boekhandel in Groningen vond ik : Het raadsel Spinoza van Irvin Yalom. Een kadootje aan mezelf.

Bij terugkomst belde de poelier. Ik had een wild konijn besteld; een delicatesse voor af en toe.En gibelotte.Recept van mijn moeder.

“Morgen haal ik het op”,

“Ik zal hem nog eens voeren”, zei hij schertsend.

Antonia; een film om vaker naar te kijken.

Hier met de ietwat helderziende achterkleindochter.

Hierbij protesteer ik tegen opgedrongen reclame onder blogs.

 

En hier Willeke met Jan Decleir.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op antonia en de bouw van het oog

  1. Laila zegt:

    Misschien heeft het advies van Ina; het plaatsen van een block geholpen.

Geef een reactie

