buurpraatje /beelden no 17

Vandaag begeleid ik weer 4 groepen die op de computer het Nederlands oefenen. De verschillen in niveaus zijn groot.Heel trots vertelde B ( een jaar of 17) dat hij stage gelopen heeft in een sportzaak  ( bij FC-Zwolle)en daar weer terecht kan. Hij wil de detailhandel in als hij slaagt voor het niveau 1-diploma en verder studeren.Velen hebben, om wat voor redenen dan ook, speciaal onderwijs gevolgd.

Het is belangrijk met ieder een praatje te maken en mensen wat op hun gemak te stellen .Ik vind het leuk. De anderstaligen ( meer volwassenen) komen uit tig landen.Vorige week sprak ik met een jongen van bijna 18 uit Mongolie, twee mensen uit Tibet enzovoort.

Het beeldje Buurpraatje is van Meri Matacin ( 1952),die uit het voormalig Joegoslavie komt, las ik net. Ze studeerde aan Minerva in Groningen.Zou ze ook gevlucht zijn?

Een mooi beeldje; ik heb het ook in een verhaal opgenomen bij het boekje van onze schrijfgroep dat morgen uitgereikt wordt. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet in kleur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.beelden.zwolle.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op buurpraatje /beelden no 17

  1. svara zegt:

    Het beeld is prachtig
    Een heerlijke gemoedelijke sfeer straalt het uit

  2. Fenny zegt:

    Heel mooi beeld.
    Je bent toch geen onderwijsassistent? Ik denk dat je speciaal onderwijs bedoelt want bijzonder onderwijs is christelijk onderwijs.

    • Laila zegt:

      Speciaal onderwijs; het is veranderd. . Maandag niveau 5 en nu twee dagen niveau 1 erbij. Woensdag een eigen groep, waarbij allemaal dingen gebeuren die ik niet gewend ben. Weglopen,elkaar in de haren zitten.Het valt niet licht, na 30 jaar gemotiveerde mensen op niveau 4/5.

  3. Fenny zegt:

    Nee, dat zal niet meevallen.

    • Laila zegt:

      Vandaag weer van alles beleefd met “mijn” Wajongers. Een collega vertelde dat hij een jaar nodig had om aan deze `doelgroep” te wennen.Steeds meer vraag ik me af:
      “Wat kan ik van hen / hun sitituatie leren?”
      Ik kan er nu al een boek over schrijven.

Geef een reactie

