kool

Erg leuk vind ik het interview met Anna Enquist over haar nieuwste boek Kool en haar liefde voor Feyenoord in de VK,vandaag.Over  hoe ze wedstrijden bekeek met haar zoon,haar eerste voetbalgedicht over Koeman dat haar leidde naar Hard Gras,waarmee ze opgenomen werd in de “hofhouding” van het literaire voetbalblad. Met een busje reden ze door het land en hoe ze kon lachen met Henk Spaan, Herman Koch en consorten.

In de gang van haar huis hangt een foto van Ed de Goey, die in 1994 het Nederlandse elftal verdedigde,het toernooi dat voor Enquist het voetbal ontsloot.

Vandaag begeleid ik weer taallessen aan jongeren van niveau 1; jongeren die door verstandelijke ,psycho-sociale en of psychiatrische  “beperkingen” veelal in de wajong zijn beland. Ook een groep anderstaligen is er bij, volwassenen, vluchtelingen ook. Vorige week sprak ik met twee mannen die uit Aghanistan zijn gevlucht, bijna 18. Ze leren Nederlands maar de kans dat ze uitgezet worden als ze 18 zijn is groot. Schrijnend, die individuele “gevallen”.Een heel divers gezelschap. Erg boeiend. De eerste keer kwam er iemand met een bal binnen, die hij tig keer kon hooghouden.( Vandaag sprak ik een jongen uit Mongolie, met pet en oorbel.Al drie jaar wachtend!Alleen.Twee mannen uit Tibet enzovoort)

Ik hou ook wel van voetbal; de geur van de velden op een zaterdagochtend, de shirtjes aan de waslijn.De dansende mannen in het gras of dat ene jongetje dat roerloos stond te wachten. De ins-en outs van zo’n amateurclub met een zichzelf erg serieus nemend bestuur. De patatten na de wedstrijd.

Anna Enquist heeft in haar boek Kool-alles over voetbal 5 delen opgenomen: Op het veld, De toernooien,Clubliefde,Eregalerij en Het onbehagen.

Ik ben benieuwd.

Vandaag is het de eerste zuurkooldag, met zo’n kuiltje. Jus.

=============================================

Het eerste gedicht uit KOOL:

Sportpark de Kwakel

Het bot kraakte en brak.Er stond wind

over het veld,tegen elf jongens blies

de bries van zondag,hijgden zware mannen.

De rechthoek van gras lag in dijken tussen

een zee van glas.De jongens waren vers

en pas begonnen,wat wisten zij van mist.

van polderwoede,wraak van uitgezogen

land.Stampende benen doen de aarde

schudden.Botsing.Val.De kudde steigert

en wordt stil.Zes vrienden dragen

onze zoon het gras af.Wij volgen

langzaam wadend,drenkelingen,wiegend

in een onbegrepen maat.Zij wijken weg

en staren.In de wedstrijd valt een wrak.

Onder de naakte lampen weten wij:

het kraakte;zegt de dokter:ja,het brak.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op kool

  1. Stefania zegt:

    Gaat op mijn lijstje. Een boeiende vrouw en goed schrijfster Anna.

  2. kuifjesimon zegt:

    Voetbal oudste kleinzoon et prakken met kuiltjes !!

    • Laila zegt:

      Tja Simon; ik met beide zoons. De oudste stond vaak roerloos in het veld;-)

      lekker,die zuurkool.

      Wil degene die erover gaat de advertentie voor oa defensie verwijderen?

      • Laila zegt:

        nb. Vaak via google en nu openlijk bij OBA reclame onder mijn blogs. Ik heb de vraag gesteld aan OBA wie daar verantwoordelijk voor is en hoe dit voorkomen kan worden.

  3. Maria Trepp zegt:

    Haal mijn vorige reactie weg alsjeblieft!

    Ik was echt verrast dat A.E. voetbalfan is. Haar uitstraling is niet bepaald aards of zweterig…Zelf heb ik geen liefde of zelfs ook maar het minste interesse in voetbal kunnen ontwikkelen, ondanks vader, broers en zoon die voetbalgekken zijn.
    Voor mijn zoon was het voetbal de belangrijkste integratiefactor in Nederland.

  4. Stefania zegt:

    Laila, dat zag ik gisteren ook bij mij. De enige manier waarop je dat kunt weghalen is door 30 dollar jaarlijks te betalen aan WordPress.

  5. Laila zegt:

    Anna Enquist; redacteur van Letter & Geest ( Trouw)dit weekend .Boeiend.

Geef een reactie

