notre dame

Fascinerend van internet vind ik dat je van alles kunt opzoeken. Zo vertoefde ik gisteravond in de Notre Dame; een kathedraal met een enorme geschiedenis. Al in de tijd van de kelten stond er een soort tempel op die plek.

De aanleiding was de klok, die gisteren  gegoten is in Nederland.Ik zag het op het journaal. Ook dat fascineert; zo’n ambacht. De Royal Eysbouts in Asten had de eer om één van de klokken te gieten die volgend jaar geinstalleerd worden, ter gelegenheid van het 850-jarig jubileum.

http://www.eijsbouts.com

Een Maria-klok heet het; ongeveer 6500 kilo zwaar in brons. Het gieten had heel wat voeten in aarde; er waren veel kerkmensen bij aanwezig, maar het is gelukt. En dan komt nog het stemmen, voor een deel gaat dat met de computer,maar,zo las ik, de fijne kneepjes gaan handmatig. Een klok die “gevoel vertolkt” en zal luiden in tijden van blijdschap en in droevenis. Een klok die ons allen overleeft.

Ik ben er nooit geweest maar heb dankzij het internet van alles kunnen zien. De duiveltjes op de torens, de ramen, zelfs een gedicht van Francois Villon en dit beeld van Maria met kind.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

