kienholz

Prachtig vind ik de foto ( niet deze) op de voorpagina van de VK van dit werk van Edward Kienholz.

De “nekkenbreker”van het Stedelijk Museum volgens de conservator.The Beanery ( 1965)heet het en het schijnt de publiekslieveling te zijn van het museum,dat 23 september weer open gaat.

Het is een loodzwaar kunstwerk dat gerestaureerd is en gisteren weer in elkaar gezet. Spierpijn hebben ze ervan.

The Beanery is een variant op de stamkroeg van Kienholz; het zijn poppen maar de gezichten zijn klokken ( ze staan allemaal op tien over tien)Er speelt muziek en er hangt een muffe geur, die ook nu weer aanwezig is ( restaurateurs bakten thuis spek uit) van vet, urine, mottenballen en sigarettenas.

Volgens de VK gaat het over de verveling van de middenklasse in de jaren zestig en geeft een surreeel beeld van de vieze donkere kant van die tijd. ( ik vond het bezoeken van kroegen wat later een nuttige bezigheid:-))

Verveling is iets dat ik amper ken. Op de hoogeschool, waar ik een gedeelte  blijf werken gebeurt alweer van alles. Eén van mijn collega’s heeft een master gehaald ( Wijsbegeerte Radboud) die gaat over de kenniswaarde van gevoel. Ze heeft oa Nussbaum en de logica van het gevoel van Cornelis ( mij onbekend) verwerkt en ik heb hem uitgeprint als leesvoer voor het komend weekend.

Men zegt wel eens dat mensen van een wat lager intellectueel niveau een sterke intuitie hebben en dat kan ik ervaren  bij het project waar ik ook aan ga werken: mensen van niveau 1.( met oa een licht verstandelijke handicap)

Ik hoop niet dat het mijn “nekkenbreker”wordt.

De muziek kan aan, de tijd staat stil en het museum gaat weer open,aldus de VK.

foto’s:internet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op kienholz

  1. Fenny zegt:

    Ja, leuk dat het weer komt, heb het vroeger meerdere malen bezocht, iedereen die kwam logeren wilde het zien als onderdeel van bezoek aan het stedelijk.

  2. Laila zegt:

    Jammer dat een concept soms geplaatst wordt. Ik poogde een vervolg te schrijven van Trollenbos 4, die weer aangeklikt is.

  3. Laila ik klikte op “de overkant” op de OBA pagina, maar kreeg toen het bericht dat de pagina niet bereikbaar was.

Geef een reactie

