geen gebaande paden…

“Das Tier”, heet het beeld van Armando en ik zag het in de Anningahof.”Het grove,zwartgeblakerde oppervlak maakt een gebeukte en misvormde indruk,alsof het is blootgesteld aan de krachten en het geweld van de natuur.”( eigen foto)

Armando; twee maal kwam ik hem tegen deze zomer; ook in het Kroller Muller, waar ik deze week was. Een topdag vol beelden,schilderijen en sprankelende gesprekken. Zelfs edelherten zag ik daar; op de Hoge Veluwe.

Natuur en cultuur; ze horen bij elkaar en ik verheug me op een nieuw seizoen. Nieuwe concerten, nieuwe boeken,maar ook herfststormen en natuurlijk de Indian Summer.

Geert Mak bijvoorbeeld, die in de voetsporen van Steinbeck is getreden en door Amerika heeft gereisd en overal gesproken heeft met vrachtwagenschauffeurs, boeren enzovoort. Weg van de snelweg. Geen gebaande paden. Wat bindt ons nog? Amerika en Europa? Eind augustus verschijnt het boek.

Ook Isaac Israels ben ik vaak tegen gekomen. Ze siert een kunsttijdschrift; deze lezende vrouw,in de boekhandel waar ik vaak kom,  maar ik was onder de indruk van een groot schilderij in het Kroller Muller.

Een warme jas om in te schuilen“, zou je het kunnen noemen, voor al die mensen die zich door natuur laten regeren. Zoals je ze hier ook hebt;in de blogwereld.De haat en nijd,hormonen, kwaadaardige roddel, de afgunst….de slaven van de sociale media.Gadver.De paupers en de halve zolen… Door Das Tier en de daarmee gepaard gaande “enge blik”.Ik houd van ruimte…Gelukkig zijn er uitzonderingen.

Ik kreeg hem als boekenlegger.

Mata Hari. Ze wordt mijn mascotte in het nieuwe seizoen,met al dan niet  gebaande paden.

Er kleeft geschiedenis aan en mysterie en magie.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op geen gebaande paden…

  1. Laila zegt:

    Een aangenaam warm weekend wens ik de lezer.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Ik denk dat -wat de warmte betreft- je wens vervuld wordt.
    Prettige dagen.

  3. simonkorving zegt:

    Zo mag ik graag optrekken met Vincent van Gogh
    langs ’s Heeren wegen ….

  4. Laila zegt:

    De NRC heeft twee bladzijdes voorpublicatie van Geert Mak.
    23 augustus verschijnt het boek.
    Zeer boeiend, maar zeer schrijnend( ook een prachtig interview met Iki Freud)

Geef een reactie

