vrij als een vogel/beelden 15

Vorige week ben ik er omheen gelopen. Om dit beeldje waar ik,zo lang ik in Zwolle woon, vaak langs fiets.

Vader,zoon,vogel heet het en het is van Hans Bayens ( 1960)Een onbekende naam voor mij,maar als ik naspeuringen doe naar die beeldhouwer blijkt hij het beeld van Thorbecke ook gemaakt te hebben. Pontificaal voor het station en van Multatuli in Amsterdam.

En niet te vergeten,De Titaantjes ´jongens waren we maar aardige jongens´

Morgen moet ik nog op werkveldbezoek in Amsterdam, maar de dozen zijn gepakt. Een andere werkkamer, andere collega’s, voor een deel andere taken in september. Een beetje triest;ook spannend; ik ben van plan nog minstens  drie jaar interessant werk te doen. Het beeld van Multatuli heb ik vorig jaar gezien.

Het winnende essay van de Academische Boekengids van 2011, waar ik ook aan mee heb gedaan,gaat over Multatuli en is van de jonge promovendus Laurens ten Ham.( Universiteit van Utrecht)

( Ik had in mijn essay meer journalistiek getint wetenschappelijk werk verwerkt; oa Bohlmeier, Christa Anbeek en Miek Smilde over de historie van het “gekkenhuis”in Raalte)

“De Douwes Dekker van 2010 is niet die van 1960,1910 of 1860. Zagen we hem al als filantroop,antikolonialist en literair wonder,nu rijst vooral het beeld op van de historische figuur,die nauwelijks meer van zijn eigen personages te onderscheiden valt”, staat er boven. Een fascinerend essay.

Wat schrijven betreft verheug ik me op de Jan-Hanlo-essaywedstrijd, waar in september een nieuw thema voor komt. Deze zomer ga ik een boekje ( voor eigen gebruik) samenstellen met verhalen en gedichten ( en illustraties) van mijn schrijfgroep ( in wisselende samenstelling) die bijna 20 jaar bestaat.

Vrij als een vogel in de zomer.

Misschien tot in augustus.Dagdag.

Voor degenen die me om wat voor reden dan ook missen: Sterkte.

www.beeldeninzwolle.nl

www.academischeboekengids.nl

www.multatuli-museum.nl

www.janhanloessayprijs.nl

VAN DE MAAN AF GEZIEN ZIJN WIJ ALLEN EVEN GROOT idee 155

no.774

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op vrij als een vogel/beelden 15

  1. fredvanderwal zegt:

    In Amsterdam was hij een bekende kunstenaar

  2. svara zegt:

    mooi
    die spreuk heb ik op een kaartje staan en stond ooit op een t-shirt van mijn man 🙂

Geef een reactie

