IM Gerrit Komrij

Wat weet je van zo’n man? Ook al dood en pas 68.Vannacht overleden in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam.

Ik ken hem van zijn wat snerpende stem; de ironie ( cynisme ook ),maar ik had altijd de neiging  achter die scherpe klanken te “kijken”.

Ik ken hem van de verzamelbundel De Nederlandse poezie van de 19de en de 20 ste eeuw in 1000 en enige gedichten, een naslagwerk,waar ik vaak in blader. En ik herinner me dat er polemieken waren. Waarom staat die ene dichter er niet in en die ander met drie gedichten?

Van zijn  min of meer autobiografische boek Over de bergen, over Portugal.Boeiend.

Hij was veelzijdig. Hij vertaalde ook. Ingrid Jonker bijvoorbeeld met Ladybird.

Okergloed

en een licht breekt

uit de zee.

Op het achtererf

ergens tussen het wasgoed

en een boom vol granaatappels

jouw lach en de ochtend

schielijk en klein

als een lieveheersbeestje

dat valt op mijn hand.

Rust zacht Gerrit.

Schilderij Theo Daamen/Letterkundig Museum. Het museum ,waar Komrij zijn literaire archief in 2010 aan overdroeg richt een eerbetoon voor hem in.

www.letterkundigmuseum.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op IM Gerrit Komrij

  1. Bart zegt:

    Ach toch…Gerrit Komrij overleden! Ik schrik ervan…..

    Ja, die scherpe, wat hoge stem, en de ironie die er altijd in doorklonk…..

    Rust maar zacht, Gerrit…..

  2. Het schilderij is van Theo Daamen, een goede vriend van Gerrit Komrij en mij wel bekend.

    • Laila zegt:

      Erg mooi; dat schilderij. ( de naam zal ik veranderen)

      • Theo is een van de weinige schilders die een lyrische poëtische wijze van schilderen/tekenen/etsen vanaf jaren zestig beoefende en daar veel succes mee had in Amsterdam. Enkele malen bij thuis geweest en op zijn ateliers , uit oog verloren maar
        kon het zeer goed met hem vinden.

  3. Johan HvD zegt:

    Mooi dat je er aandacht aan schenkt, Laila. Hij was een veelzijdig man. En, zoals je al zegt: achter de scherpe klanken kijken… (overigens had ik hetzelfde beeld ‘ontdekt’ en gebruikt, maar dan op FB) 😉

    • Laila zegt:

      Bij Waanders hoorde ik dat er nog veel van hem “op stapel”ligt.
      Ik kocht zijn laatste roman.De loopjongen. Over vriendschap en illusies.

      Prachtig schilderij,de ogen van de kat. Facebook doe ik niet. Geen tijdvoor/zin aan.

  4. Bart zegt:

    Ik heb zelf zoëven ook een bijdrage gewijd aan Gerrit: Kinderballade, door hem geschreven, en gezongen door Boudewijn de Groot.
    En graag heb ik daarbij ook het mooie geschilderde portret van Theo Daamen gebruikt… 🙂

  5. Laila zegt:

    Inmiddels heb ik Komrij’s Canon en Villa Pouca ( autobiografisch) voor de vakantie.
    “Hij was groter dan Mulisch”,zei iemand deze week. Wie weet. Ik ga kijken naar het afscheid bij de NOS,om 12.00 uur.

    Nummer 100 uit de canon:
    Het orakel van Zalk ( Mustafa Stitou )

    Hoor de wind
    geselt de grote note-
    boom op het gazon
    in huis
    zingt de ketel van
    de cv
    uit volle borst mee

    Zie
    de wind snijdt
    de kopjes van bolgewasjes af
    de geschubde kattepelzen vertellen
    die wind houdt aan

    Strooi beschermend materiaal!
    Dicht buitenhokken!
    bescherm dieren de kousevoeten
    -iets slaolie-
    zorg voor drinkwater en
    met een scheutje melk erin bevriest het iets minder gauw!

    Denk ook aan
    eenzame
    eenzame mensen

    Nawoord en slot:
    “In de tijdelijke canon is het een komen en gaan van overschatte en onderschatte schrijvers. Sommige schrijvers raken tijdens hun leven wel driemaal overschat en onderschat. Anderen komen op een heel; speciale manier nooit in die canon terecht. Dat zijn de eeuwige outsiders die, zelfs als ze worden ontdekt,niet echt worden ontdekt,alsof het hun talent is in het donker te gloeien.
    Die zijn me het liefst.”

Geef een reactie

