vervlakking/albert hahnprijs

Ik kom uit Facebookistan en onze premier heet Mark Rutte. Dat is een snowboarder,maar het wilde maar niet lukken met snowboarden en toen is hij per ongeluk in de politiek beland“,is het slot van de kleine column van Grunberg vandaag.

Denkend over Europa en al die beelden van benarde omstandigheden in de landen om de Middellandse Zee begrijp ik steeds minder van de situatie.Het gaat steeds over “de economie”en dat begint zo langzamerhand te klinken als een wassen neus.En Geld. Vorige week sprak ik nog iemand die zei:

“Ach; ik heb bijna twintig jaar bij een bank gewerkt en als we iemand niet de hoogste hypotheek aansmeerden werden we er op afgerekend“. Gadver, wat een miezerige mentaliteit.En dan al die volgevreten types met die standaardpakken.De bankmensen.Type “eenheidsworst”. Zoals je in de politiek ook veel ziet.Bah.( Bij een Algemeen Maatschappelijk Werkafdeling in een provinciehoofdstad hoorde ik dat er een snel gegroeide en groeiende  groep is van 53% klanten met schuldenproblemen)

Laten we vooral kritisch blijven kijken. Voordat ik me uit het virtuele circuit terugtrek in verband met vakantie schrijf ik nog een aantal blogs.

De eerste afbeelding is een zelfportret van Albert Hahn, één van de bekendste politieke tekenaars uit Nederland. Hij leefde van 1877 tot 1918. En er is door het Persmuseum een prijs naar hem vernoemd.

Deze Rembrandthuldiging van Hahn kende ik niet.1915.

www.persmuseum.nl

De ogen die u hier ziet zijn van Peter van Straaten, die de prijs heeft gekregen voor zijn hele oeuvre van politieke prenten. Hij werd uitgereikt bij de opening van de expositie `Peter van Straaten en Jo Spiers,virtuoze tekenaars van het Nederlandse leven.Hij behoort tot mijn referentiekader.Zijn tekeningen komen regelmatig in mijn blogs voor.

Onderstaande tekening is te zien op zijn site.

Overal waar geld regeert krijg je vervlakking. Een huiveringwekkend wereldbeeld.Vind u niet?

En nog eentje uit Vrij Nederland.

———————————————————————————–

nb. Morgen komt een artikel over de expositie van Peter van Straaten en Jo Spier in de NRC.

2.In Broerstraat5, alumniblad RUG lees ik over Financial Ethics, George Moller , coordinator Comenius Leergang en Boudewijn de Bruin, Bedrijfskunde en Wijsbegeerte.In het Toezicht op de banken, zoals vandaag afgesproken  een stap in de richting van Ethics?

De Bruin: “Jaknikkers  in en rondom de top van een bedrijf zijn een ramp voor de aandeelhouders.Een jaknikker doet zijn werk niet,sterker nog het is gewoon immoreel wat hij doet.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op vervlakking/albert hahnprijs

  1. De crisis is veroorzaakt dooor de manier hoe we om gaan met geld dus de enige remedie hiertegen is anders er mee om te gaan. Nee. we gaan er juist op focussen en dat is dom.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Rutte’s manier van spreken heeft de holheid en leegheid van de gemiddelde conservatie op facebook, hij gebruikt er alleen veel meer woorden bij.

  3. Laila zegt:

    Fascinerend;die Albert Hahn,van honderd jaar geleden. De Groninger. Haarscherp. Ik heb nog een afbeelding van hem toegevoegd.
    En een eer voor Peter van Straaten.

    Enfin: de beursen trekken weer aan. Wat een Wereld.

Geef een reactie

