wreedheden indonesie/ 9-5-2017 Librisprijs voor De tolk van Java

Gisteren kwam ik het weer tegen;dit gedicht van Mandela. Eén van mijn studenten ( 40) , zoon van een KNIL-militair had het gekregen van zijn praktijkbegeleider.

Hij werkt in de verslavingszorg en ik moest zijn portfolio beoordelen van de eerste fase HBO.Een creatieve, intuitieve man, zo ken ik hem, ook van een vorige opleiding maar ook wat afwezig. Niet assertief genoeg.

“Wat betekent jouw culturele achtergrond hierin”, vroeg ik. We hadden het er al vaker over gehad. Toen ik les gaf uit Met Nieuwe Ogen, ( Martha van Endt) over interculturele communicatie in de vorige opleiding.Ik mag hem graag.

“Heel veel, denk ik, ,maar ik kan er niet goed bijkomen.”

“Praatten jullie veel over de ervaringen van je vader als KNIL-militair?”
“Nee; we waren gericht op aanpassen. Mijn vader werkte hard en na het eten ging hij naar een ander baantje. Hij was heel vaak moe.”

Ik zag een glimp van verdriet achter zijn ogen toen hij zei:

“Ik ben bang dat ik alle verdriet en boosheid van mijn vader voel,als ik me er in verdiep.”

—————————

Bijdrage nav bericht over hernieuwd onderzoek naar politionele acties en  wreedheden in Indonesie ( excessen);aldus de VK;om deze affaires nog beter te begrijpen.


9-5-2017

Een boek dat ik heel graag wil lezen.

De tolk van Java.

Alfred Birney.

http://www.alfredbirney.com

17-5-2017

Nu aan het lezen; cadeau na 3 maanden niet-roken.

Afbeeldingsresultaat voor alfred birney

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op wreedheden indonesie/ 9-5-2017 Librisprijs voor De tolk van Java

  1. joost tibosch sr zegt:

    Een van mijn schokkendste ervaringen met leerlingen is die geweest van een zoon en dochter van een oud-Indieganger. Zijn onvoorstelbaar verdrietige toestand sleepte in alle stilte ondanks alles het hele gezin de vernieling in. Zelden heb ik de verwoestende onweerstaanbare kracht van het geschonden leven zo ervaren.

    • Laila zegt:

      Bij deze man is de invloed niet zo sterk negatief. Wel heeft hij altijd, nu nog, een rol van bemiddelaar gehad en zichzelf daardoor iets teveel weggecijferd.

      In supervisie, vervolg opleiding, gaat hij zeker met dit onderwerp aan de gang, zodat hij meer “zichzelf” wordt.

  2. timmerark zegt:

    Nu kan het nog, de onderzoeken, wacht zoals NL wil 10 tot 20 jaar en de laatste ooggetuigen zijn dood. Als tweede generatie ‘slachtoffer’ van e.e.a. (ik houd het maar vaag) ben ik de eerste die deze periode onderzocht wil zien. Er is in vergelijking met de bezetting (van Nederland) maar een promille over geschreven, over ‘onze’ bezetting, maar dan andersom.

  3. Laila zegt:

    De geschiedenisboeken over Indonesie moeten herschreven worden is nu een item bij het NOS-journaal.

  4. Laila zegt:

    Toevallig is ze deze week overleden.
    Martha van Endt; we kregen bericht. Ze was een oud-collega.

Geef een reactie

