poetry international/zelf/Alice Goffman/ 2016 start in Groningen

Soms kan één woord een hele reeks associaties oproepen. Het woord Zelf bijvoorbeeld. Identiteit-wie ben je?-welke keuzes maak je?-ben je vrij om te kiezen?-antipsychiatrie. Ronald Laing was een bekende psychiater van de `antipsychiatrie’ met zijn Divided Self. Ervin Goffman met Asylums bracht nieuwe inzichten. Hij wordt nu nog gedoceerd aan universiteiten. Hij laat zien hoe grote instituten ( total institutions; ook total leaders)de mens tot een marionet maken.Wellicht zijn er parallellen met deze tijd. De antipsychiatrie;tegen machtsmisbruik. Hoe zal het gaan met Dolores Dorantes die niet komt op Poetry International,dat vandaag begint. Ze is met de dood bedreigd.Vanwege haar werk voor-met onderdrukte vrouwen. Ik lees er niets over verder,maar 15 juni zou ze optreden als het gaat over poezie in conflictgebieden. Het motto is dan “Elke verwondering is een glibberend touw”( in samenwerking met het Prins Clausfonds) K. Satchidanandan is hier te zien uit India. Gast bij PI. Van hem is het gedicht ZELF. Mijn moeder geloofde ’t niet toen ik

,in 1945,op een nacht in een droom verscheen

en haar vertelde dat ik het volgende jaar als haar zoon geboren zou worden.

Mijn vader herkende me zodra hij de moedervlek onder mijn linkerduim zag.

Maar moeder geloofde tot haar dood dat ze iemand anders had gebaard

die zich voordeed als mij. Vader en ik probeerden haar te overtuigen;

maar zij bleef wachten op de geboorte van de zoon die in haar droom verschenen was,

tot ze stierf. Pas toen ze als mijn dochter geboren werd begreep ze

dat ik het werkelijk was. Maar toen was ik zelf al gaan twijfelen of

het hart van iemand anders was dat in mijn lijf sloeg.

Op een dag zal ik mijn hart hervinden, alsook mijn taal.

www.poetry.nl ———————————————————————————————- 9-4-2015 Alice Goffman , dochter van, die jarenlang in een achterstandswijk woonde schreef er een spraakmakend boek over. On the Run; Vogelvrij, verschijnt in mei.

http://www.nieuwamsterdam.nl/vogelvrij

Delen:

Vogelvrij

Alice Goffman

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op poetry international/zelf/Alice Goffman/ 2016 start in Groningen

  1. Laila zegt:

    Deze bijdrage schreef/plaatste ik al om 6 uur.
    Ik hoop dat iedereen hem kan lezen. Het gedicht is wonderlijk mooi.

    Well; ik spring op de fiets. Er is veel werk te doen.

  2. Joost Lips zegt:

    Indrukwekkend mooi gedicht inderdaad.

  3. svara zegt:

    werkelijk een prachtig gedicht !!

  4. svara zegt:

    🙂 leuke vraag
    ik zou niet zeggen dat ik daar in geloof.
    het is een van de zovele zienswijzen
    ik sta daar vrij neutraal tegenover
    overal zouden we bij moeten zeggen: misschien zou het zo kunnen zijn
    weten doen we het niet
    en aangezien er zoveel is dat we niet en ook nooit zullen weten zal ik ook niet zeggen dat het niet kan

    P.S.
    had je mijn mail met die uitleg nog ontvangen?
    groet je

Geef een reactie

