carousel

Vorige week hoorde ik het woord voor het eerst. Carouselopname. Ik had een eindgesprek met iemand van een TBS-kliniek en zijn begeleider en we hadden het over een gruwelijke casus.Iemand met agressief, onvoorspelbaar gedrag wordt “in een structuur gebracht”,gaat vervolgens naar een behandelafdeling en “schopt daar weer iemand de ziektewet in”. Zo werd het letterlijk gezegd.Dan zit er eigenlijk niets anders meer op dan overplaatsing naar een andere kliniek. En dat herhaalt zich dan.Hij komt er nooit meer uit.Is te gevaarlijk voor de longstay.

“Wat was zijn diagnose dan?”, vroeg ik. Veel van dit soort casussen heb ik gehoord in de loop der tijd. Vaak is er sprake van ernstige pedagogische en emotionele verwaarlozing. Ernstige persoonlijkheidsstoornissen zijn er met de paplepel ingebeiteld. De intelligentie kan redelijk zijn,maar de emotionele intelligentie blijft vaak ver achter.Gruwelijke verhalen.

De NRC heeft in het kader Wetenschap ( zaterdag) een groot artikel over “sterk verminderd meetbaar’,nav van Breivik.

“Voorspellingen van recidive zijn op drijfzand gebouwd, zegt Corrie van Esch,juriste. Hoogleraar forensische psychologie Corinne de Ruiter is ook kritisch.Ze zegt dat de forensische psychologie een heel aparte “tak van sport”is en dat de opleiding van rapporteurs; psychiaters en psychologen te laag is en daar ben ik het mee eens.

In Maastricht geeft ze leiding aan een master-opleiding forensische psychologie van twee jaar.Ervaring speelt natuurlijk een grote rol.( www.corinederuiter.eu;haar oratie en andere artikelen heb ik net uitgeprint)Carouselbloggers zie je ook; steeds weer dezelfde patronen die zich herhalen. Agressief kunnen ze ook zijn; het internet werkt immers vanwege de anonimiteit ontremmend.

Het carousel zie je vaak in films, meestal gaat het om mensen die zich verstoppen,waarop gejaagd wordt.Soms draait het caroussel door.Gaat het te hard. Melancholie is ook vaak te voelen en melancholie kan op sommige mensen een vernietigende invloed hebben.

Het leven als carousel; een herhaling van patronen ( en blinde vlekken)Meer zit er niet in voor velen.

Pas goed op jezelf.

——————–

19-8-2015/ 12-8-2016

Tja; een associatie nav de kermisfoto op weblog Zwolle of De Stentor.

Het is weer kermistijd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op carousel

  1. Stefania zegt:

    Zelfs voor diegene die niet agressief zijn is het moeilijk om niet in aangeleerde patronen te vervallen. In sommige gevallen onschadelijk voor de omgeving maar destructief voor je zelf.

  2. Ik heb de afgelopen tijd de Pompestichting en De Kijvelanden bezocht in het kader van mijn rechtenstudie, naast indrukwekkend vond ik het vooral fascinerend hoe mensen steeds maar weer terug blijven vallen in hetzelfde patroon, hoeveel hulp er ook wordt geboden, sommige dingen zijn nu eenmaal niet te genezen..

  3. fulpsvalstar zegt:

    Ik merk inderdaad bij bloggers soms een zekere dwangmatigheid.
    Ik probeer alleen maar iets te publiceren als ik tijd en zin heb.

  4. Laila zegt:

    Ach; ik snap het al.We blijven pitten met joost.
    Er is blijkbaar een storing,maar via de bovenste regel kun je in een nieuwe bijdrage komen.

    Well: assessmenttime Anna.

  5. ha laila, ik zie het nu pas. ik kwam op mijn tekst door een opmerking van een verslaggever tijdens voetbal. (pirouette). jouw fraaie afbeelding had er niet bij misstaan. maar jouw tekst in deze bijdrage is van een ander kaliber en snijdt meer aan dan mijn bescheidden observatie.

Geef een reactie

