whizkidd 2/ oktober 2015 “veroudering vertragen”

Regelmatig kom ik mensen tegen,die ik tien of twintig jaar geleden of langer , kende. Oud-studenten. Erg leuk,vind ik dat.

Ook virtueel kan je dat overkomen. Ik had in 2007 een blog ( whizkid)  over een intelligente wijsneus. Kris Verburgh. Hij studeerde medicijnen en had al twee briljante boeken geschreven. Nu; bijna vijf jaar later kwam ik hem weer tegen.

Hij is inmiddels arts en wetenschapper en heeft alweer een boek op zijn naam staan. De voedselzandloper. Op de site staan prikkelende uitspraken over dit boek:

Waarom de meeste dieten ongezond zijn?

Waarom een dagelijkse portie walnoten de kans op een hartaanval met de helft ( !!!) vermindert en een dagelijks glas fruitsap 76% minder kans geeft op alzheimer?

Tjongejonge;spectaculair van die walnoten,maar fruitsap drink ik al. Ik ben er dol op. Nu de aardbeien,nectarines,meloenen. Dat zit dus wel goed.

Maar erg interessant vind ik dat deze man ,die veel lezingen blijkt te geven ook op andere gebieden actief is,namelijk op het gebied van religie en filosofie.

Geluk en gelukkig zijn is één van zijn essays.Altijd een boeiend onderwerp. Hij noemt drie pijlers voor geluk:

Identiteit of zelfkennis.

Creativiteit  en

Spritualiteit. Een begrip dat hij definieert als: het gevoel deel uit te maken van iets groters.Het is je voortdurend verwonderen over de wereld om je heen,en je ermee verbonden voelen. Sommige mensen hebben goden nodig om dat gevoel te ervaren,andere mensen kunnen zonder beroep te doen op opperwezens nog steeds heel wat zin en grootsheid in dit heelal vinden.

“De hemel boven uw hoofd telt honderd miljard melkwegen elk gevuld met honderden miljarden sterren,allemaal zonnen die leven aan andere werelden dan de aarde kunnen geven. U bestaat uit honderdduizend miljardcellen,die samenwerken om u in leven te houden. U denkt met een brein dat evenveel verbindingen telt als sterren in tienduizend melkwegen.”

Een man naar mijn hart. Kris Verburgh.

www.krisverburgh.com

———————————————————————–

Met goede voeding 150 worden.

Tjongejonge.

Vanavond in DWDD. Zeker om Hanneke Groenteman een hart onder de riem te steken.

Enfin:

“With a little help from my friends “was prachtig.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op whizkidd 2/ oktober 2015 “veroudering vertragen”

  1. Laila zegt:

    Jammer; deze plaatsing.
    Hij was bedoeld als concept voor een volgende bijdrage.

  2. Laila zegt:

    Een van mijn collega’s, die volgend jaar ook 65 wordt, is net begonnen met het dieet van de voedselzandloper ( niet al te streng) Hij zag er erg goed uit.
    Een ander heeft het boek besteld.
    Hij is begonnen met een dagboekje van zijn laatste jaar.Dat ga ik ook doen,maar eerst: naar het uitzendbureau voor 65 +;-)

Geef een reactie

