the rose of allendale/ 4-6-2016 Bruisende Nacht van Kunst en Wetenschap

Gisteren had ik de hele dag Farewell Farewell van Fairport Convention in mijn hoofd; ik neuriede het,zong het zachtjes en het beviel me wel.

Douwe Draaisma toont in de Nacht van Kunst & Wetenschap aan dat wij een beperkt ‘popvenster’hebben. Hij presenteert regels van popnummers uit verschillende periodes op een scherm en vraagt het publiek naar de herkomst.

“Popmuziek heeft grote emotionele waarde. Veel stelletjes hebben een nummer dat ze ‘ons’ nummer noemen,dat hoort bij het moment dat hun relatie begon. De voorkeur voor bepaalde popmuziek hangt grotendeels samen met de periode tussen ons 15de en 25ste levensjaar. “

Is de ene muziekperiode beter dan de andere?

Ik ben huiverig om daar uitspraken over te doen. Ikzelf ben van 1953 maar ik zou niet willen beweren dat Van Morrison de beste zanger ooit is. Hoewel,als je met leeftijdsgenoten onder elkaar bent,is dat wel verleidelijk.”( inderdaad)

Als je mij vraagt welk liedje mij het meest ontroerde kan ik daar amper een antwoord op geven.Er was zoveel tussen mijn 15de en 25ste.

Gisteren,op het koor zongen we een lied dat ik niet kende; een oud Iers liedje en vanmorgen heb ik het al gehoord van The Dubliners, Mary Black. The rose of allendale. Wat mooi om zelf meerstemmig te zingen,in een koor.

the moon was bright,the night was clear

no breeze came over the sea.

Wat zal het bruisen daar in Groningen,tijdens de Nacht van Kunst en Wetenschap.( www.denachtvankunstenwetenschap.nl) .Er is een spetterend programma.Mijn zoon zal er ook zijn.

afbeelding: Academiegebouw.


Met oa DE Angela Maas over Het Vrouwenhart

En een virtual reality paintlab in het Groninger Museum

http://www.groningermuseum.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op the rose of allendale/ 4-6-2016 Bruisende Nacht van Kunst en Wetenschap

  1. Bart zegt:

    Ja, een mooie ‘oorwurm’, Farewell farewell, Laila!
    Ik ervaar hetzelfde bij mijn waardering voor muziek: de fijnste herinneringen heb ik ook eraan uit de tijd tot mijn 25e…
    Rose of Allendale ken ik ook, van Mary Black. Mooi, en zeker om zelf te zingen lijkt me!

  2. reinjohn zegt:

    Muziekherinneringen wortelen kennelijk bijzonder diep in de krochten van het menselijk geheugen. Toen ik in Utrecht studeerde werd ik voor het eerst echt verliefd op een meisje dat nu mijn vrouw is. Destijds (1965-1971) speelde ik, naast mijn studie, in een band. Wij speelden covers van de Beatles, de Small Faces, de Rolling Stones en alles wat los en vast zat. Dag en nacht was ik met muziek bezig. Daarom ben ik geneigd, wellicht tegen beter weten in, om muziek uit die periode danig uit te vergroten en als beter te bestempelen in vergelijking met alles wat daarna volgde. Uiteraard is er een plausibele psychologische verklaring voor dit fenomeen. Maar ik koester die herinneringen want ze zijn me zeer dierbaar.

  3. Laila zegt:

    Een leuke reactie Reinjohn.
    Het was gewoon de rijkste popmuziektijd aller tijden; tussen 65 en 80.
    Een wetenschapper als Douwe Draaisma durft dat niet te zeggen;-)

  4. ja! ik heb bijna alles van van morrison
    ja! the rose of allendale van the dubliners is één van mijn favorieten
    ja….. ik ben ook van ’53

  5. Bart zegt:

    PS Ja, ik ben ook van ’53, een lichting met muzieksmaak denk ik… 😉

  6. Bart zegt:

    Bij mij wil de link niet opstarten, helaas, dit soort dingen gaat nogal eens mis…… Als je op het YouTube logootje klikt, rechts onderin, word je wel doorverbonden, daarnaar, en kun je Mary Black alsnog beluisteren… 🙂

  7. simonkorving zegt:

    Mijn geheugenfabriek spoort nog steeds aardig, Twas allemaal wat ruiger toen (in mijn tijd ;-)). Dus die zingende mevrouw …..

  8. Spuit11 zegt:

    Ik had het ooit al ergens gehoord wat je hier stelt, ik kan het alleen maar beamen. Wat mijn moeder mooi vindt komt uit haar tijd. Wat zoon mooi vindt komt uit nu, wat wel dan weer blijkt is hoeveel impact de muziek van onze tijd heeft want ook hij kiest daarvoor. Mooi blog Laila!

    Ik kan ook niet kiezen want wat zijn we rijk bedeelt!!! Iets toepasselijkst dan maar voor mij, lievelingsnummer kan ik niet zeggen, het deed als zoveel nummers mijn hart tikken op de maat!!

    • Laila zegt:

      Zappa; af en toe. Nu niet.Beetje te schril.Vanmiddag weer Pachabel gespeeld.

      Klopt wat je zegt; er zijn heel wat jonge mensen die weer naar muziek van die tijd luisteren.

  9. Spuit11 zegt:

    Fountain of love is toch niet schril, een ode aan de jeugd 😉

  10. simonkorving zegt:

    Lai: als ik mijn geheugen van ’49 duik en daardoor in mijn platenfabriek: dan … weet je wat ik schrijf er binnenkort een kollum over.

Geef een reactie

