exorcisme

In hoeverre zijn we een speelbal van machten die we niet beheersen?,was de vraag die ik stelde nav Grunberg ( Schouten) in mijn vorige blog.

Kort daarna las ik één van de merkwaardigste artikelen in een van de kranten.

De NRC heeft een groot artkel ( Lisa Boere en Thom Mandos) over exorcisme, dat nog steeds bestaat en het intrigeert me, mede omdat ik ongeveer een maand geleden een film zag over exorcisme, waarbij de opleiding in het Vaticaan,die heel serieus overkwam uitgebreid in beeld was.

Omdat het een “griezelig”onderwerp is zal ik me feitelijk houden aan de bron, de NRC.

Geinterviewd wordt Pastoor  Kees van Bremen ( 1933 ,Zwolle).De laatste 23 jaar was hij priester in Oldenzaal.

In de gang van zijn huis hangt een doek ter herinnering aan zijn 50-jarig jubileum. Het boek De exorcist et supplicationibus quibusdam heeft hij in de hand.

Wat gebeurt er voordat u een exorcisme toepast bij iemand?

“Als mensen vragen om een exorcisme,worden ze via de bisschop naar mij verwezen. degene die dat aanvraagt kan de bezeten persoon zijn die zegt dat hij of zij zichzelf niet meer is. Het kan ook een naaste zijn die merkt dat de persoon in kwestie zich vreemd gedraagt.

Voorafgaand zijn er veel gesprekken.Je moet vasstellen of het gaat om een psychische of om een duivelssituatie. Eerst vragen we of de persoon in kwestie een psycholoog bezoekt. Zo ja, dan nemen we contact op met de psycholoog.Als psychische problemen niet kunnen worden uitgesloten,dan moet de persoon worden doorverwezen naar een dokter of psychiater. Maar als psychische problemen uitgesloten worden en er onverklaarbare dingen gebeuren,dan voeren we een exorcisme uit.”

Denkt u dat de kwade geest in een persoon Satan is?

“Ja, dat is een andere benaming voor de duivel.Er zijn heel veel kwade demonen ( djins?), maar dat zijn allemaal vormen van Satan,denk ik. Daarom spreek ik hem altijd met die naam aan.”

Wat ziet u op het moment dat de duivel vertrekt uit een bezeten persoon?

“Bezeten mensen hebben het gevoel dat ze in de macht zijn van een kwade entiteit. Dit is erg beangstigend.Daarom zie ik een enorme opluchting als de duivel uit een persoon is gedreven. Het lijkt wel of hij of zij zich bevrijd voelt.”

Tot zover dit interview.Drie of vier maal per jaar doet hij een exorcisme. Bisschop Punt van Haarlem voegt nog toe dat voor ieder bisdom een exorcist wordt benoemd.

schilderij: Goya, exorcism.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op exorcisme

  1. Thom Mandos zegt:

    Een kennis kwam toevallig deze reactie tegen op ons artikel in het NRC. Wij vonden het ook erg interessant en spannend om dergelijke zaken uit te zoeken. Ook wij hebben een tijd geleden de film ‘the rite’ gezien. Het trok toch wel onze aandacht en we waren toch wel benieuwd of de kerk zich nog met dergelijke zaken bezig hield. Dit was na lang zoeken en graven dus het resultaat. Tevens ook ons eerste grote artikel aangezien we beide nog steeds journalistiek studeren en eigenlijk pas tweedejaars zijn. Hopen dus op nog veel meer leuke publicaties!

    • Laila zegt:

      Dank voor de reactie. Ik weet niet meer of de film die ik zag the rite was; wel werd erbij gesteld dat hij gebaseerd was op een waargebeurd verhaal . Heel bijzonder. Je kreeg ook een aardige inkijk in de opleiding van het vaticaan en op verschillende visies.
      Succes met verdere artikelen; ik vond het een goed artikel.

  2. Thom Mandos zegt:

    Gaan proberen nog een follow-up te maken aangezien we genoeg informatie hebben voor nog 3 artikelen. Hebben een aantal goede ideeën, nu nog een geïnteresseerde partij vinden.

  3. Voor zo een klus zou ik een ander bedrijf inhuren dan de katholieke kerk.
    Daar werken toch niet de mensen waarvan je verwacht dat ze een duivel zouden herkennen als ze er eentje zagen. Hij bezit toch niet voor niets zoveel aandelen in dat bedrijf.

    • Laila zegt:

      Heb ik wat van je aan Simen?

    • Thom Mandos zegt:

      bedrijf inhuren? aandelen?

      • De katholieke kerk is een bedrijf dat het product goed/kwaad aan de man brengt. Satan is voor 50% aandeelhouder in hun winst. Een winst die in immaterieel opzicht bestaat uit instandhouding van maatschappelijke ongelijkheid (en niet in het minst ten aanzien van het “zogenaamde zwakke geslacht” ) maar ook in materieel opzicht door actief een economisch systeem van ongelijkheid te ondersteunen onder de merknaam Opus Dei.
        Los daarvan is het volstrekt logisch dat het externaliseren van goed en kwaad als buitenmenselijke gegevens vereist dat je een exorcist in dienst hebt.
        En tevens de verklaring voor de opmerkelijke toegevendheid ten aanzien van het veelvuldige kwaad in eigen gelederen. Lijkt mij.

  4. Laila zegt:

    Eigenlijk heb ik altijd hetzelfde standpunt gehad als jij hier vertolkt. Echter; nav de film die ik zag won mijn nieuwsgierigheid het. “We weten veel niet.”.

  5. Thom Mandos zegt:

    Hopelijk dat jullie nu wat wijzer zijn geworden dan. We hopen dat ons volgende idee ook kan doorgaan aangezien we hierin nog veel mooiere onthullingen willen doen zoeken nu alleen nog steeds een goede partij.

    • Laila zegt:

      Dat bisschop Thule betrokken is vind ik hoopgevend; volgens wikipedia een Maria-“vereerder”, een progressief man wellicht.Hij stelde dat hij zelf geen exorcist is,maar getuigenverhalen kent.

Geef een reactie

