drentse wijsheden en dominicanerkerken

“Een lach en een traan 2″,had ik dit blog willen noemen want afscheid in de school speelt weer. Gisteren nam ik afscheid van twee HBO-groepen en ik wist dat ze een boekje met Drentse wijsheden voor me hadden, want er ging een mail rond,die ik per ongeluk ook kreeg.

“Zullen we een boekje met Drentse wijsheden voor haar kopen?’

“Ja, een boekje over kokkerellen zal wel niks voor haar zijn”, en dat soort mailtjes gingen aan mijn ogen voorbij.

Ik dacht, ik “pak”ze wel terug en had voor ieder een Drentse spreuk uitgezocht. Zo zaten we gisteren heerlijk te picknicken in de tuin van W;zij hadden lekkere hapjes en  een boekje met wijsheden en ik voor ieder een spreuk. Ha; zo gaat dat in het volwassenenonderwijs; je leert van elkaar.

Wie veur een aander een koel graaft, die mag wel dubbel goed uutkieken.” en deze had ik ook:

“Ok zunder dat de haan kreit komp er wol weer een neie dag.”

De mooiste ontwikkeling heeft B doorgemaakt; een politievrouw van een jaar of 30,die hard loopt. Volgende maand wordt ze rechercheur zeden en ze krijgt allerlei faciliteiten om tijdens de opleiding; nog anderhalf jaar, ervaring op te doen bij relevante maatschappelijke organisaties. Steunpunt Huiselijk Geweld, Kinderbescherming. Ik zie het voor me dat er een expertisecentrum ( huiselijk geweld)  voor Zwolle uit voort kan komen; een samenwerking tussen politie, maatschappelijke organisaties en onderwijs.Dat zou wat zijn!

Minstens zo leuk vind ik mijn MBO-werk; die mensen zijn vaak praktischer en creativer. Ook daar afscheid,vanmiddag. Ik heb een groep begeleid met afstudeerprojecten en zeg dan van te voren: Kies een onderwerp dat je leuk vind en als het een goed project is probeer ik het bij de vakbladen warm te maken.Ik heb er een hekel aan dat mooie werkstukken in een la belanden.

Zo heeft één groep een ontroerend mooi werkstuk over Bliss; over een gehandicapte man die na drie jaar weer via pictogrammen kan communiceren. De hoofdredacteur van het vakblad mailde mij vrij snel terug.

“Het is inderdaad een mooi stuk; ik zal er een artikel over schrijven in het najaar.”Ik heb het contact toen over gedragen aan de studenten en vorige week vertelden ze apetrots dat het vakblad naar de instelling toekomt ( één van hen is beheerder;Ruinerwold) De kers op hun taart.

Nog een dikke maand en deze SOSA-groep ( de laatste)  krijgt het diploma. Weer hebben we de Dominicanerkerk gehuurd. Een kerk waar van alles gebeurt. Op spiritueel en zeker ook cultureel gebied.

Wat ik na de zomer ga doen is nog ongewis; in ieder geval hou ik mijn favoriete lessen,zodat bloggen ( vanuit mijn doelstelling) nog mogelijk is.

Salus animarum,is een spreuk van de Dominicanen;evenals veritas en questio disputatum.

De ziel van elk mens boven laten komen.”( Ik blogde er al over in juli 2008)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op drentse wijsheden en dominicanerkerken

  1. simonkorving zegt:

    Met een goed gevoel de vaknatie ingaan, das mooi. Geniet er van !

    • Laila zegt:

      Ach Simon; de trouwe reaguurder. Wat een kolderreactie.Ik moet oa alle werkvelden nog bij langs. Vakantie is pas half juli. Ben je als gepensioneerde het zicht op vakantie
      kwijt?;-)
      Van jou had ik een meer inhoudelijke reactie verwacht. Dommage.

      Het is hier overigens een prachtige dag. Bij jou ook?

Geef een reactie

