anne zernike/sterke vrouwen

 

Gisteren had ik er heen gewild; naar Museum het Catharijneconvent in Utrecht ( www.catharijneconvent.nl|), maar er kwam iets tussen.Vrouwen voor het Voetlicht is één van de tentoonstellingen en Anne Zernike is één van die vrouwen; de eerste vrouwelijke predikant.

Ze fascineert me op verschillende manieren en ik heb al een map met artikelen aangelegd.Eén van de voordelen van internet.Haar achtergronden zijn boeiend; haar vader Carl had zich opgewerkt van leerling van de derde armenschool van Amsterdam tot hoofdonderwijzer,wiskundeleraar,pedagoog. Haar broer Frits kreeg in 1953 de Nobelprijs voor natuurkunde. Anne was de oudste; de kinderen werden vrij opgevoed,ze moesten leren zelf de juiste morele keuzes te maken.

Op 5 november 1911 werd Anne Zernike,24 jaar oud in de Doopsgezinde Gemeente van Bovenknijpe bevestigd als predikant.

Ze had een luide,krachtige stem. Anne Zernike was een serieuze vrouw, bescheiden en streng. Ze zei altijd: Je moet zelf nadenken. Je moet je niets laten voorschrijven door ouderlingen met uitgestreken gezichten. Je moet het allemaal zelf doen“, aldus iemand die haar meegemaakt heeft.Woorden naar mijn hart.

Fascinerend vind ik ook dat ze zelf boeken schreef; ze is ook gepromoveerd. Ik vond zelfs een tekst over Rainer Maria Rilke, de dichter, waar Marga Kool ( Zie widget) , zo’n fraaie vertaling van maakte in het Drents.Wer jeztz kein Haus hat/ Die nou gien huus hef…

Heilig is alle Kunst, staat  boven een artikel;een uitspraak van Anne en daarmee kom ik op nog een boeiend aspect. Ze vond in Friesland een geestverwant, de `schilder van het verstilde`, waar ze zelfs mee trouwde. De schilder die als geen ander hypnotiserend wit kon schilderen en opgetogen met een prachtig boek fietste ik gisteren naar huis.Jan Mankes.

Op www.annezernike.nl is veel over Anne en Jan te lezen. Aan de RUG promoveert iemand op haar.

Tot slot:

judaspenning van Jan. ( de linker tekening van Anne is van Jan Mankes uit 1915)

En nog een foto van de Vrije Gemeente waar Anne en haar familie vroeger kwamen. Nu cultuurtempel Paradiso. De laatste keer was ik er op een Schrijversdag.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op anne zernike/sterke vrouwen

  1. Wllm Kalb zegt:

    Boeiend bericht. 24 jaar en al predikant, nu nog nauwelijks voor te stellen. Die vertaling in het Drents van Rilke ga ik zeker opzoeken, die eerste regel klinkt prachtig.

    • Laila zegt:

      “So many assholes, so few bullets”( Leonard Cohen) is weer aangeklikt .Ha. Fraaie tekst.
      Enfin; het gedicht staat, in een widget.

      Het boek van Jan Mankes; ik blogde vaker over hem, is prachtig.
      Saillant detail, hij werd niet oud en toen ze trouwden moest ze haar ambt neerleggen.Na zijn dood ging ze verder. Ze hadden een zoon.

  2. Laila zegt:

    Een foto van Paradiso, voorheen de Vrije Gemeente is toegevoegd.

Geef een reactie

