erik hazelhoff/de eeuwigheid verzameld/ 29-2-2017 Welke manipulerende lafaard heeft dit blog WEER aangeklikt?

“De kwaliteit van je leven hangt niet af van wat er met je gebeurt,maar hoe je reageert op wat er met je gebeurt.

Aan het eerste kun je toch niet veel doen,aan het tweede alles”

Een  uitspraak van verzetsheld Erik Hazelhoff ;Soldaat van Oranje.

In de VK vanmorgen lees ik een erg goed artikel van Anet Bleich over de biografieprijs die aan zijn naam gekoppeld is.De jury heeft vijf genomineerd: Die van Vasalis,Elsschot en Hotz bespreekt ze het meest.Ik ken er één van; die van Vasalis, hoewel ik hem nog niet geheel heb gelezen.Iets in de schrijfstijl weerhoudt me ervan en misschien komt dat wel door wat Anet Bleich beweert.

Als een poortwachter,een hogepriester van de literatuur gaat Meijer breeduit tussen haar hoofdpersoon en het publiek instaan. Precies het omgekeerde van wat een biograaf behoort te doen.”

Wat ze over de biografie van Hotz schrijft, die ik amper ken overigens, vind ik erg prikkelend.

Truijens stelde zich voor hoe F.B.Hotz vanaf de rand van haar bureau spottend naar haar zat te kijken. ‘Jij wilde toch zo nodig een biografie over mij schrijven?Valt niet mee he(…) verzin mij maar opnieuw. Het is jouw boek. Maar schrijf het een beetje behoorlijk op’Dat is gelukt. En hoe!

Geluk kun je alleen schilderen is de titel.

Erik Hazelhoff, studeerde rechten in Leiden en heeft deportatie van joden verhinderd. Twee prijzen zijn aan hem gekoppeld. Ook de prijs voor de beste Masterscriptie. Een Jong Talentprijs.( Waar de RUG bij betrokken is)Ik ben benieuwd.23 april is de uitreiking.

www.erikhazelhoffprijs.nl

Een fragment van Vasalis dat ze schreef op haar 18e,toen ze ging studeren

MUZE

Diep in de nacht,als ieder rust

Dan kwam ze bij mij,vederlicht.

En met haar goed en zacht gezicht

Heeft zij mij elke nacht gekust,

En uit het venster mij geleid

Wij samen in de eeuwigheid.

Wij vlogen over bossen heen

En lagen in de stille duin

Waar blank de lichte maan op scheen

En verder naar een wondertuin…

——————————————————

24-4

Beide prijzen zijn gewonnen door jonge talenten.

Eva Rovers ( www.evarovers.nl) won de biografieprijs met:

De eeuwigheid verzameld, over Helene Kroller- Muller. Lijkt me erg interessant.

En Boyd van Dijk won de scriptieprijs met een scriptie over concentratiekamp Vught.

Eva Rovers.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op erik hazelhoff/de eeuwigheid verzameld/ 29-2-2017 Welke manipulerende lafaard heeft dit blog WEER aangeklikt?

  1. fulpsvalstar zegt:

    Erik Hazelhoff Roelfzema schreef het “Leids Manifest”, naar aanleiding hiervan liet de bezetter de universiteit sluiten, hij zat een week in het Oranjehotel, deed kort daarna zijn doctoraal en vertrok daarna met een vrachtschip naar Engeland.
    Vanuit Engeland ondernam hij avontuurlijke maar niet zo effectieve tochten naar het vasteland, aanvankelijk per boot maar later samen met de “schavuit van oranje” per vliegtuig.
    Met jodenhulp heeft deze avonturier niets te maken gehad.
    Bomans heeft in “Kopstukken” een karikatuur van een “verzetsheld” geschreven, hij noemde deze man “de heer Hazelnoot”.
    Bomans eindigde zijn stuk met: “Alles heeft hij opgeblazen inclusief zichzelf”.

  2. Laila zegt:

    De essentie van deze bijdrage is dat een goede biografie of een goede scriptie een nieuw licht op iemand of iets kan werpen.

    Dat ene zinnetje kan wellicht uit de bijdrage maar heeft niet iedere held iets avontuurlijks; zoals ieder creatief mens?Op de site lees ik overigens meer heldendaden tov de Molukkers en de mensen achter het Ijzeren Gordijn.Allemaal onzin?

    Hoe staat het met dat van jou?

  3. fulpsvalstar zegt:

    Ik zal nog inhoudeliijk reageren, nu even geen tijd,
    Fulps.

  4. fulpsvalstar zegt:

    Heldendom vraagt niet alleen moed maar ook verantwoordelijkheidsgevoel voor anderen, aan het eerste ontbrak het hem niet, maar het tweede…..Hij was eerder een ongeleid projectiel, hij bracht zichzelf en anderen regelmatig onnodig in gevaar al dan niet samen met zijne narigheid.
    Bij de inhuldiging van Beatrix vervulde hij samen met Liepke (Bob) Scheepstra (KP-commandant voor Oost Nederland) de rol van “koningen der wapenen”.
    Deze Scheepstra heeft echt heldendom vertoond in grote verzetsacties waarbij hij niet deed wat hij kon maar kon wat hij deed en dat was veel.
    Wil je daar meer van weten- NIOD.nl-publicaties-koninkrijk online-register.

  5. Laila zegt:

    Dank voor je uiteenzetting.

  6. Laila zegt:

    Weer is een bijdrage van mij gekoppeld aan reclame;via google. The Basterds. Blurb.Wat een misbruik!

    • Laila zegt:

      Mijn jongste zoon is gisteren thuisgekomen uit Boedapest. Beroofd en gedrogeerd met een bijna fatale dosis GHB in zijn bloed ( ziekenhuis)

      En wat is vanmorgen aangeklikt?
      – Werkman-chassidische legenden-Buber
      -Fuhrer en
      – Sterke vrouwen/ Ireen.
      Manipulatie?

      Aan bloggen heb ik totaal geen zin. Het liefst zoek ik een plek waar manipulatie en commercieel misbruik niet aan de orde zijn.

  7. Jakkes, verschrikkelijk met je zoon. Het is me ook eens overkomen.
    Hotz is wonderschoon en gemakkelijk, één verhaal is slechts voldoende: De tramrace uit “Dood weermiddel”.
    Tja en dan natuurlijk Elschot die het vast gaat winnen. Prachtig wonderlijk leven van een wonderlijke man, die zeker bij de grote drie zou hebben behoord als hij geen Belg was geweest.

Geef een reactie

