venus ziet het met lede ogen aan

Inzoomen op de porien Venus van Botticelli is de kop van een artikel over het nieuwe Google Art Project dat vanaf vandaag wereldwijd 30 duizend kunstwerken uit 151 topinstellingen toegankelijk maakt.Natuurlijk is de Nachtwacht erbij en allerlei andere “standaardkunst”

Een virtuele doorbraak waar 451 schilderijen uit Nederland aan meedoen. Ook de diversiteit is verhoogd: er is niet alleen westerse kunst te zien.

Bovenstaand is een fragment van die Venus; een mooi,ietwat droevig gezicht. De blote Venus is ook te zien in de krant en daar word ik wel eens droevig van. Alsof het in de wereld alleen maar draait om bloot en seks en verlangen daarnaar.

Vanmiddag ga ik bezig met een groep die zich verdiept heeft in Bliss;een kunstig grafisch systeem.  Ze begeleiden een jonge gehandicapte man die vroeger bliss geleerd heeft en dat was zijn enige mogelijkheid om te communiceren. Via pictogrammen. Ze hebben het nieuwe leven ingeblazen, ook met een digitale versie, met allerlei mensen gepraat. Heel erg mooi vind ik het. Want wat wordt je wereld vergroot als je kunt communiceren,waar je dat voorheen niet kon.

Bovendien: hoeveel interessante kunst is er niet buiten de musea?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op venus ziet het met lede ogen aan

  1. Antwoord op je laatste vraag: VEEL, kijken en verwonderen !!!

  2. Annet zegt:

    Ik hoef niet van alles zo dichtbij……
    hou wel van inzoemen zegt de bij in mij….

    • Laila zegt:

      Alsof je al helemaal digitaal denkt.Dat kan.
      Ik bezoek erg vaak de mediatheek alhier; ben nog erg gewend aan boeken enz. en als werkende aan contacten met mensen.

  3. DagEnDauw zegt:

    Jouw laatste vraag vind ik heel essentieel.
    Anderzijds ligt tussen “bloot” en “naakt” naar mijn gevoel toch ook nog een hele wereld van verschil, vind jij dat dan niet?

    • Laila zegt:

      Soms typ ik ‘smorgens rechtstreeks een stuk in en denk dan later:

      Wat wil je hier nu mee zeggen?
      Bloot en naakt/ verschil.
      Uiteraard,maar kun jij je voorstellen dat dat artikel over de digitalisering van musea in de Volkskrant zou staan met een bloot mannenschilderij?Nee dus.

      Waarom wel,waarom niet? Wat is dan de achterliggende gedachte?

      Ja: essentieel istie misschien wel; die laatste vraag, maar heel moeilijk te
      beantwoorden:-)

      • DagEnDauw zegt:

        “Kun jij je voorstellen dat dat artikel over de digitalisering van musea in de Volkskrant zou staan met een bloot mannenschilderij?

        Als ik eerlijk mag zijn, eigenlijk wel (maar ik beschik dan ook over een rijk voorstellingsvermogen en hoef geen rekening te houden met de hoedanigheden van een krant natuurlijk (-; ).
        Er zijn ook best wel “esthetische” en verkoopbare blote mannenschilderijen te vinden… al geef ik toe dat het zoekwerk wellicht wat meer tijd zal vragen *grinn*, iets dat mediamensen zichzelf doorgaans niet meer kunnen veroorloven.
        Maar uiteindelijk zijn het toch de lezers zelf die bepalen hoe hun krant het nieuws brengt meen ik.
        En wat jouw laatste vraag betreft; dié hoeft ook niet beantwoord te worden hé… daarin sluit ik me volledig aan bij Simon, de kwantiteit is van weinig belang, er gewoon van genieten wanneer je ze ergens tegenkomt da’s de boodschap die je erin wou meegeven, denk ik hé?

  4. Selma zegt:

    Ik ben eens speciaal naar het Uffizi in Florence gereisd om voor dit schilderij te kunnen staan, op dezelfde afstand als de schilder ooit deed, om in werkelijkheid te zien wat hij zag.
    Dat ontroerde me zeer. Zo’n gevoel kan geen elektronica oproepen.

  5. tondegruijter zegt:

    ik vind het een prachtportret. daarnaast, kunst is overal. als je bedenkt dat een schilder of fotograaf ook de beelden van buiten zo maar oppikt, kunnen wij dat ook met het oog.

  6. Spuit11 zegt:

    Ik zou het ook graag in het echt zien, heel mooi.

  7. svara zegt:

    ik zag het in de Volkskrant en vind het wel mooi dat die mogelijkheid komt
    zeker als je niet de middelen hebt om het ‘live’ te zien
    ik weet nog dat ik in Florence ooit helemaal verzadigd raakte en de schoonheid van al die kunst en niet meer kon voelen en echt zien door de veelheid
    wat me toen vooral ging boeien waren de mensen die naar die kunst keken
    de manier waarop
    één situatie kan ik me nog precies voor de geest halen
    dan kan ik daar gaan zitten en met verbazing kijken
    ook richt ik me dan juist graag op kunst die daar ook te zien is en waar geen hond naar kijkt
    soms heel subtiel en klein
    die aandacht gun ik de kunstenaar

    deze naaktheid heeft voor mij niks te maken met het bloot zoals jij de link legt
    ik zie wel kwetsbaarheid

    de reactie van Selma vind ik ontroerend
    ik neem me voor de eerstvolgende keer dat ik in een museum kom op die manier te gaan kijken en voelen

  8. Ja ze moesten die Botticelli eens op zijn kop geslagen hebben met zo’n lijvig romannetje van Anja Meulenbelt.
    De ouwe viespeuk.

  9. Laila zegt:

    Selma, Ton, Spuit11, Svara,

    Bedankt voor jullie reactie ik neem ze mee in mijn gedachten, maar ben sterk met iets anders bezig. Zie volgend blog.
    Simen; jouw reactie vind ik “stompzinnig”.

  10. En ik vond jouw bedroefdheid uit de derde alinea, laten we zeggen: Beneden mijn verwachting.
    Ik denk dan verbaasd, “Je bent toch psycholoog ?”
    En in de reactieruimte maak je het er daarna niet beter op.

Geef een reactie

