teloorgang

De zon scheen

De vogels floten

De bloemen bloeiden

En toen werd het stil

Het bekijken van rouwadvertenties is niet mijn gewoonte, maar mijn oog viel erop vandaag. Op dit gedichtje bij een rouwadvertentie.Bij veel columnisten valt me een soort vertwijfeling op en zelf zei ik onlangs: “Ik heb steeds meer het gevoel dat ik deze tijd niet meer begrijp.”

Onder de kop “De droom sterft niet”,heeft Marcel van Dam vandaag een erg trieste column naar aanleiding van het begraven van een vriend, een zielsverwant gedurende 60 jaar; een maatschappelijk betrokken man die zich niets van de moderniteit aantrok en bijvoorbeeld jaren bezig was om de verzamelde brieven van Erasmus mogelijk te maken. Ze deelden al die jaren hun gedachtes en gevoelens en het moet wel een groot verlies zijn om zo’n vriend te missen.Hij heeft het over het verlangen naar een betere toekomst, dat “tot onze verbijstering in het grootste deel van de samenleving leek te verdampen. “Hij refereert aan Bowling Alone ,2000, een boek van de Amerikaan Robert Putman, over de vergaande individualisering. “Zonder het in de gaten te hebben zijn we in het laatste derde deel van de vorige eeuw uit elkaar getrokken en uit de gemeenschappen waarin we leefden.”

Teloorgang; een mooi woord. Bij veel 50-plussers bespeur ik datzelfde gevoel en ik moet even denken aan de grote psycholoog Erikson, gevlucht voor de Nazis, de man van de identiteit,die verder dan  de fases van Freud er 8 heeft uitgewerkt en veel meer nadruk legde op sociale ontwikkeling.Tot aan de dood. ( Let op de leeftijden die hij noemt!)Bij al die fases hoort een soort conflict waar ieder mens uit moet zien te komen. De laatste twee zijn:

-open staan voor verandering versus stagnatie.

– ego-integriteit versus wanhoop.

Met ego-integriteit wordt dan bedoeld dat het goed is,;dat je gedaan hebt wat je moest/wilde doen in het leven.Maar wat als je het gevoel hebt dat alles voor niks is geweest? Bijvoorbeeld: in de psychiatrie is de laatste decennia met hart en ziel gewerkt aan rehabilitatie en empowerment. Wat als de bezuinigingen van deze “minkukel-regering” ( De ” halve zolen” in het Catshuis) alles teniet doen?

Met mij zijn er velen die hun hart vasthouden.

afbeelding:

Rembrandt ( Christ;gekozen nav de zogenaamde nieuwe ontdekking van de Rabbijn)

www.rembrandt-amsterdam.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op teloorgang

  1. Laila zegt:

    Waarde ( en ook niet waarde; de grote hypocrieten bv en de lafaards)lezer.
    Onbegrijpelijk;van de ene op de andere dag zijn er vrijwel geen reacties meer. Welke achterhoedegevechten vinden hier plaats ( en ook via de sociale media)?En waar zijn al die vertrouwde bloggers gebleven?( Blij ben ik met belangstellenden van buiten; nu net de 22.000 gepasseerd.)

    Een heel ingetogen portret vind ik dit, van een man,zoals in mijn jeugd vrienden en muzikanten eruit zagen.Kom daar nu nog maar eens om. En wat te denken van die al dan niet geverfde bloempotkoppen in het Catshuis?

    Wat bloggen betreft verkies ik voorlopig de stilte.

  2. Stilte is niet de afwezigheid van geluid
    stilte is de mooiste klank.
    Je trouwe lezer Simon.

    • Laila zegt:

      Dank je wel Simon.

      “Stilte is het verschil tussen
      niets zeggen,en alles al gezegd hebben.
      Tussen gewone stilte,en de stilte
      na de laatste regel van een gedicht
      over stilte.”

      Herman de Coninck

      • Laila zegt:

        Een blogstilte, maar niet zonder muziek:

        Kommt ihr Tochter helft mir klagen-Ton Koopman.

        Maria Joao Pirez- expecting another Mozart ( zag ik helemaal)Fantastisch! … en andere Mozart

        Lang Lang in de open lucht ( een verrassing) Chopin pianoconcert no.2. en ook weer:

        Nina Simone:
        Live at Montreux ( 1976) Backlashblues. Flink Hard!

Geef een reactie

