een schema van het leven…/ messi en/of koopman/ 23-3-2016 IM Johan Cruyff

Gisteren zag ik ze weer; die ouwehoeren van Voetbal International. Vaak lijkt het nergens over te gaan maar het kan aangenaam behang zijn als je een drukke dag hebt gehad. Af en toe een aanstekelijke schaterlach en mannen die over het veld lijken te zweven.

“Moet je woensdagavond  weg?”, werd gisteren gevraagd.

“Nee,ik denk het niet.”

“Dan kun je Messi zien.”

Vanmorgen lees ik over de organist Ton Koopman, de beroemdste Nederlandse musicus na Bernard Haitink.Hij is geboren in Zwolle en vertelt over een klein winkeltje,naast een krokettenautomatiek, waar hij en een vriendje met vette vingers op de vloer zaten om stapels oude boeken door te werken.En hij citeert een filosoof die ooit gezegd had:”Zodra ik Bachs kerkmuziek hoor, word ik tijdelijk christelijk.”

Daar kan ik inkomen,maar dat hij alleen van barokmuziek houdt niet.En  voetbal heeft ook iets . Je kunt erover dichten zoals Anna Enquist zo fraai doet.

In het gras

Een schema van het leven ligt op het voetbalveld,

een tekening, van de wereld,op zondagmiddag.

Hoe wij in wisselende bezetting elkaar steunen, stuktrappen,

vereren, verlaten en kwijtraken. Tussen de krijtlijnen een blauwdruk

van verlangen. Nooit krijgen wat wij najagen,en als de buit binnenkomt

onthand zijn,leeggevreten door vreugde van een dag,door elkaar bedolven.

En altijd weer die man met die fluit.

LEVE BACH.LEVE MESSI.

www.tonkoopman.nl/abo

————————–

LEVE CRUYFFIE

“14 was ik, toen ik hem zag debuteren bij GVAV in het Oosterpark”, aldus mijn maatje.

In de hele wereld laat hij speelveldjes na voor jongeren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op een schema van het leven…/ messi en/of koopman/ 23-3-2016 IM Johan Cruyff

  1. Laila zegt:

    Zo; nu nog een ijsje. De computer lekker uit:-)

Geef een reactie

