herstel,ervaring,empowerment/ Prijs voor Wilma mei 2015/ 13-4-2017 Promotie Wilma Universiteit van Maastricht

Ze geldt als het boegbeeld van de “herstelbeweging”, Wilma Boevink. Omdat ik bij een andere opleiding druk ben ga ik op drie maandagen het hele psychiatrieprogramma geven op mijn eigenlijke opleiding ; de SOSA. Voor de laatste keer. Vandaag,volgende week en ergens in juni.Een opleiding waar ik 33 jaar aan verbonden ben.Veel nostalgie dus.Nog zo’n jaar of drie hoop ik te werken. Bij de inleidende geschiedenis zal ik uiteraard de belangrijke rol van de clientenbeweging uitgebreid behandelen. En de ervaringsdeskundigheid die steeds meer structureel wordt benut.

“In één van mijn psychotische episodes durfde ik niet meer naar buiten. Er was teveel beweging en er waren teveel geluiden in de buitenwereld. Mijn hersenen konden die niet in orde van belangrijkheid plaatsen. Ze konden geen prioriteiten meer stellen. Ik moest overal tegelijk op reageren. Dus bleef ik thuis.Daar begon ik vreemde dingen waar te nemen. Ik zag structuren in de wereld die allerlei verschillende gebeurtenissen aan elkaar koppelden en plaatsten in één logisch schema. Ik dacht dat de muziek op de radio op mij betrekking had. Ik zag overal kwade voortekenen“.

Zo begint ze in het HEE-boekje Lijfsbehoud,levenskunst en lessen om van te leren, waarin ze onder andere haar herstelverhaal vertelt. Nadrukkelijk legt ze een verband tussen haar traumatische ervaringen in de jeugd en de psychoses als enige mogelijkheid om daarmee om te gaan.Een verband dat door wetenschapper Jim van Os ( door collega’s gekozen tot toppsychiater 2008)  ook bij een groot onderzoek is aangetoond en zelfs in Nature is gepubliceerd.( ik blogde er eerder over) Wilma Boevink, ervaringsdeskundige en gedragswetenschapper, lector HEE aan de Hanzehogeschool in Groningen. Die het Verhaal van de Client weer zo benadrukt heeft. Alles wat in dertig jaar aan visie,methodes,kennis, inzichten verworven is zal niet afgebroken worden.Hopelijk een self-fullfilling prophecy.

Ook al luister ik slecht praat ik door je heen,

onderbreek ik je, loop ik weg. Trek je niet terug,

blijf in gesprek met mij. De stilte zou dodelijk zijn.

Wanneer wij zwijgen is alles over.

gedicht van Dirk E. Lotze, te lezen bij de ingang van Veldwijk ( GGZ-Meerkanten) www.weekvandepsychiatrie.nl —————————————————————————- 9-9-2014 NIEUW http://www.psychosenet.nl ——————————————————————————————– Congres Phrenos mei 2015. Prijs voor Wilma.

21 mei http://www.kenniscentrumphrenos.nl


13-4-2017 Promotie Wilma Boevink Universiteit Maastricht

HEE! ( het prettig leesbare proefschrift is te downloaden)

Over Herstel, Empowerment en Ervaringsdeskundigheid in de psychiatrie
2017


11-4-2017

Een promotie die veel indruk maakt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op herstel,ervaring,empowerment/ Prijs voor Wilma mei 2015/ 13-4-2017 Promotie Wilma Universiteit van Maastricht

  1. Laila zegt:

    “Ervaringswerk in Amerika een stuk verder”, is de kop boven een artikel in PSY. Met een verslag van een reis naar Kansas en New York.
    http://www.psy.nl

  2. kuifjesimon zegt:

    Prachtig, raak gedicht !!

  3. Joost Lips zegt:

    Inderdaad, zeer treffend gedicht!

  4. Bea Walstra zegt:

    Wie is Dirk E. Lotze?

  5. Laila zegt:

    Afgelopen maandag weer een ronde psychopathologie gestart op W.
    Natuurlijk Wilma weer genoemd en het belang van ervaringsdeskundigheid gekoppeld aan scholing. Ze deed mee aan de Kruidvatwedstrijd om de psychiatrie wat “verder te brengen”.Mooi verhaal.

Geef een reactie

