annejet van der zijl / sterke vrouwen/ debuut: jagtlust/de Amerikaanse Prinses november 2015/ sonny boy; nominatie beste geschiedensboek

 

Al een tijdje ben ik op zoek naar een langer verhaal. Dat is toch het leukste wat er is; schrijven,research,broeden op een idee. Heel mooi vind ik het lange interview met Annejet van der Zijl ( 1961), in Vrij Nederland.Annejet,die het liefst op de achtergrond blijft; een solist die haar eigen gang gaat.Ze is gepromoveerd in de historie.Op Bernhard.

Voor Sonny Boy,een onconventionele liefdesgeschiedenis reisde ze met man Jo per containerschip naar Suriname, sprak met mensen en dook in archieven. Afbeeldingsresultaat voor sonny boy

Voor het boek Anna “, over Annie M.G. Schmidt had ze zichzelf de vraag gesteld: “Kun je je eigen jeugd ontvluchten?” Zoon Flip van Duyn was aangenaam verrast toen hij het manuscript las. “Annejet was niet in de val van bewonderaars getrapt. Mijn moeder was een fantast die alles bij elkaar loog en aan de naarste of saaiste gebeurtenis nog een komische draai gaf.”

Op dit moment heb ik weer een studente die me enorm boeit. Uit Iran. Ze studeerde een paar jaar psychologie, komt uit een zeer gegoede familie en gaf me onlangs het werkstuk Verlieskunde,over alle moorden… Het laatst kreeg ik een tekst van haar over Zarathustra ( Zoroaster) wiens leer ze bewondert.

Het is toch prachtig om zo’n verhaal op papier te zetten? Annejet van der Zijl is al weer met een nieuw boek bezig; over een onbekende Amerikaanse die in de negentiende eeuw fortuin maakte, vijf keer trouwde en drie kinderen verloor. “Ik vind het heerlijk om in haar voetsporen te treden en reisde de afgelopen jaren in haar kielzog naar de Middellandse Zee,New York en Parijs.Het was een eigenzinnige dame die het leven geheel naar haar hand zette,ondanks haar omstandigheden. Je moet met vallen en opstaan de plek zoeken die bij je past,laat zij zien.”

Ze krijgt in april de Gouden Ganzeveer voor haar oeuvre. www.annejetvanderzijl.com

En ze is één van de Zomergasten 2015           ———————————————————————————————————————–

29-6-2015 9200000010150004 jagtlustJagtlust las ik net; het debuut van Annejet van der Zijl over de kringen rond de legendarische Fritzi Harmsen van Beek, die zelf stierf in het Groningse Garnwerd.

Alle dagen feest met zwarte randjes, tussen 1954 en 1971.

Ik vind het een prachtig boek dat laat zien dat het zogenaamde vrijgevochtene van de zestiger jaren al bij deze vooroorlogse generatie bohemiens  zijn oorsprong had. Met Remco Campert was ze een blauwe maandag getrouwd en ze maakte dit schilderij van hem:

————————————————————-

24-8.

Gekeken tot 10.00,maar ik had het graag langer gezien.

History is the daughter of time;een prachtige uitspraak.

Al die nitwits met meningen. BRrrr.

De volgende opmerking van iemand die ik al langer “volg”, past bij mij.

Zou een Zomergast van volgend jaar kunnen zijn!

Annejet van der Zijl zegt dat er jaren nodig zijn om de wereld te begrijpen, maar hier op Twitter weten we altijd direct hoe het zit.

———————————————————————

2-9-2015.

Helaas heb ik wat abonnementen moeten opzeggen maar De Stentor op zaterdag lees ik wel.Gefeliciteerd Ozcan Akyol met de column op zaterdag.

campert-e1423600784334fritzi———————————————————-

26-11-2015

Het is nog niet in de bibliotheek maar ik heb het gereserveerd.

2111zatallene1_it

———————————————-

27-11-2015

Vanavond via Tzum allerlei filmpjes en interviews met Ozcan Akyol gezien; EUS heb ik gelezen en ik verheug me op zijn volgende boek.

In de bajes kom ik van alles tegen.Boeken kun je erover schrijven maar ik heb nu een van de vrouwen een opzet gegeven voor een levensboekje. ( wellicht kan ze er nog even aan werken voor ze naar een kliniek gaat : FPK)

————————————————

17-12

Ik hoop in de kerstvakantie de Amerikaanse Prinses te lezen.

Leuk bericht in de Stentor:

Ozcan Akyol geeft samen met iemand anders een schrijfcursus in Deventer.; vanaf januari 2016.

———————————————————————-

18-12.

Al de 7e druk.

In het gevangenisblad BONJO las ik dat er in een PI al een schrijfgroep bestaat.

Ik heb het idee , met tips, doorgegeven aan een medewerker ( oud-student;-))

————————————————

27-12-2015

Het boek kocht ik van een bon, Palmen leende ik van de bieb die helaas gaat verhuizen. Veel boeken zijn te koop voor E1 en ik kocht het prachtige Gesloten Huis van Nicolaas Matsier.

film die ik zag:

Youth, erg mooi.

images youth

—————————————————————————–

6-1-2016

Vanmorgen nog geen kranten gezien. Het is glad.

Vrijdag begint mijn baantje bij het Taalpunt weer. Van een Lionsconcert met de Vuurvogels kregen ze E 10.000 .Geweldig.

Het werken in de bajes begint volgende week weer en mijn studie pak ik dan ook rustig weer op.

Naar buiten kun je amper, dus ik begin aan De Amerikaanse Prinses.

Het is het jaar van het boek.

http://www.2016jaarvanhetboek.nl

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

