ieder moment al een herinnering

Hij heeft weer een prachtig essay vandaag in Trouw.De toegankelijk schrijvende filosoof Coen Simon.Over verlangen.

Zijn nieuwe boek Wachten op geluk verschijnt volgende week en Toen wisten we alles  staat op de shortlist van de Socrates Wisselbeker 2012.(www.filosofiemagazine.nl)

“Het is niet de vervulling van het verlangen dat zin geeft aan het leven maar het verlangen zelf”, zal de konklusie zijn.Wisten we dat al niet?

Vanmorgen zet nostalgie bij mij de toon; dat zacht schrijnende verlangen naar dat wat was. Een zonovergoten nostalgie,dat weer wel.Ik lees over de Trouw-wandeling over de mooiste begraafplaats Zorgvlied waar een boekje over is en over de serie classic albums, vanavond met The Band. The Last Waltz met allerhande artiesten is de sprankelende muziek die ik regelmatig  draai.

Het ‘toen-was-geluk-nog-heel-gewoon-gevoel”  bekruipt me steeds vaker.Onzin natuurlijk, maar het gaat gepaard met het regelmatig niet meer begrijpen van deze tijd.

Ook nostalgie; Vasalis; begraven op Zorgvlied.Ik zoek een gedicht van haar.

Ieder moment al een herinnering:

een ander ding-

nog vers als vis bewegelijk

maar op de grote hoop geworpen

zieltogend in het flonkerende net

van het bestaan,dat stromend zich rept.

En dan kom ik bij een andere genomineerde:

Denken over Dichten ( van Peter Henk Steenhuis en Theo de Boer)en dat lijkt me  een nog aantrekkelijk boek.

Het gedicht van Vasalis gaat over vergankelijkheid; iets om over te mijmeren, in de tuin, in de zon,waar de lente ontluikt. Dood en leven; dicht naast elkaar.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op ieder moment al een herinnering

  1. Laila zegt:

    Trudy Dehue over invloed van aan farmaceutische industrie gelieerden op DSM-V; 69 % . Zie Filosofie Magazine.. Wat een wereld…
    Coen Simon heeft ook een essay in de NRC; over het ontbreken van een individu overstijgende zin en hij citeert hoogleraar filosofie in Karlsruhe Byung-Chul Han: “De depressieve vermoeidheid van de prestatiesamenleving is een eenpersoonsvermoeidheid,die vereenzaming en isolement in de hand werkt.”

    Van The Band heb ik genoten gisteravond.

Geef een reactie

