beelden buiten

Het is warm achter glas in veel te warme kleren ( laarzen)  Studenten zitten in T-shirt buiten, een vliegtuig ijlt weg in de verte  en een lome lamlendigheid doet je wanen op een zomerse dag. Fietsen langs de Ijssel,het liefelijke Salland. Vanmorgen las ik over de opening van  een van de grootste beeldentuinen van Nederland. De siertuin,de gazons en het bos rond Kasteel het Nijenhuis,45 hectare,bieden plaast aan meer dan 75 beelden uit binnen en buitenland.De laatste keer dat ik er was, was alles op de schop en langs de bosrand werden 30 lichtmasten gemaakt. Ter beveiliging.

Op 28 maart gaat de beeldentuin weer open en ik heb er 3 uitgezocht ( uit verschillende tijden)

De eerste is hierboven te zien. Het is een beeld van Hede Buhl en het heel Wachter. Het is van brons uit 1978. Hede is van 1940 en was eind jaren 50 leerling van Joseph Beuys.De ogen zijn afgeplakt.  In de begeleidende tekst staat”Door de strengheid van de vormgeving en de compositie gaat er een zekere dreiging van het beeld uit. Maar hoe bang moet je zijn voor iemand die niets ziet? Of zijn dader en slachtoffer misschien inwisselbaar?Nog niet zo lang geleden heeft Hede de Kate Kollwitzprijs gekregen.

Links is het werk te zien van Heringa/Van Kalsbeek ( 2008) en het is van staal,hars en textiel. Prolong heet deze grootste sculptuur in de beeldentuin en het werk wordt omschreven als driedimensioneel.De enige herkenbare elementen in dit beeld zijn de roze flamingo’s in de onderste zone.

Eén van mijn favorieten is hier rechts te zien.De Zonnewijzer van Ossip Zadkine ( 1929,brons). Hij stond altijd ponticiaal bij het hek van de ingang en dat staat hij nog, zie ik op de plattegrond.

“Het onderwerp van een man en een vrouw in een innige omstrengeling is bij uitstek geschikt om volgens het kubistisch principe verschillende gezichtspunten tegelijkertijd te tonen. Het resultaat is een kunstwerk met een sterke dynamiek,die de kijker voortdurend uitnodigt om de sculptuur heen te lopen.”

En dat is ook mijn ervaring.

( Aan te bevelen is het boek over het kunstenaarsechtpaar Ossip Zadkine en Valentine Pax)

www.museumdefundatie.nl Vanaf 28 maart.

De temperaturen achter glas stijgen; ik ga naar buiten.

Vanavond zingen ( koor) om weer wakker te worden.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op beelden buiten

  1. svara zegt:

    ik ga voor de zonnewijzer
    prachtig!
    kan me voorstellen dat je er steeds iets anders in ziet als je er omheen loopt

Geef een reactie

