light spaces ( beelden 14)

Glas waar licht door valt. Ik hou ervan. Dit glasobject is een van de laatste aankopen van de gemeente Zwolle. Van Joost van Santen ( 2011), die “light spaces” maakt. Het staat op de begraafplaats de Kranenburg, als monument om te rouwen.

Het mooiste stuk dat ik dit weekend heb gelezen staat in Vrij Nederland.

Het gaat over Kantlijn; een schrijfproject  in Amsterdam voor daklozen. Een aantal van de schrijvers is inmiddels al overleden. Jacqueline X. bijvoorbeeld met haar hond Jean-Paul Sartre, die Steen nu bij zich heeft. Zwaar verslaafd en ziek was ze, ze moest behandeld worden maar omdat Sartre niet mee naar binnen mocht bleef ze op straat waar ze een dag later bezweek.

Kantlijn is een succesvol project met professionele begeleiding en dat kan het succes verklaren.Het bestaat al meer dan 15 jaar.Er is gratis shag, brood en fruit en de met de hand geschreven teksten worden naderhand door vrijwilligers uitgetikt en worden regelmatig gepubliceerd in de daklozenkrant Z. Regelmatig is er een publicatie; de laatste bundel heet Mijn leven is een verhaal.

De schrijfster Christine Otten is de begeleidster en geeft fragmenten van een gedicht van Antjie Krog ter inspiratie voor een eigen gedcht.

“…alsof

ze enkel lucht of leegte of glas is

dwars door haar heen kijkt hij,niet zomaar

over of langs haar heen. In het niets is

ze verdwenen,zonder taal of trauma vooraf…

Jacky ( 50) is een van de schrijvers; ze heeft haar jeugd in steeds strengere jeugdinrichtingen gezeten.”Door te schrijven, én gelezen te worden,vindt ze terug wat ze lang geleden kwijtraakte.’

Gisteravond heb ik verhalen van bijna 20 jaar schrijfgroep door mijn handen laten gaan, in verband met het boekje dat we willen maken.  Ik heb ze allemaal bewaard; mappen vol. ( De anderen niet)Van iedereen die lid was.Uren kun je er mee zoet zijn; jeugdherinneringen (met zwarte bladzijdes) , reisverhalen. Prachtig.

Na een uur heeft Jacky een gedicht naar aanleiding van Krog.

“Het is wel depressief hoor“, lacht ze

‘…het is koud

ik zet de kachel aan

loop naar de gang en

kijk in de spiegel

de dood met zijn sombere gezicht

staart me aan en

fluistert mijn naam”.

“Applaus voor Jacky”.

Christine Otten schreef onder andere De laatste Dichters ( over de Last Poets in Amerika. Ze reisde drie maanden door Amerika en sprak met hen.)

http://www.beelden.zwolle.nl/

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op light spaces ( beelden 14)

  1. Laila zegt:

    De Laatste Dichters van Christine Otten heb ik inmiddels van de blbliotheek. Intrigerend; De Last Poets worden gezien als de Godfathers van de hip-hop.

    Toevallig heeft de NRC een groot artike over Radio 6 met de Zwarte Lijst ( van radio Soul en Jazz) waar de hip-hop teveel zou ontbreken. Ook op Ned 3 23.10 uur.Een soort alternatief voor de “Blanke “Top 2000. Op deze Zwarte Lijst staan wel “blanke “muzikanten. Moondance bv van Van Morrison.
    Ook op Ned 3 de legendarische Jimi Hendrix.

  2. svara zegt:

    …ik zag het van die kleurtjes…..
    groet

  3. Spuit11 zegt:

    Ik zag het bij DWDD
    tenenkrommend zo slecht
    wie ze naar voren haalden als Nederlandse afvaardiging!

    Hendrix en Simone das andere koek!!!

Geef een reactie

