kikhondje ( beelden 13)

 Een bastaardbeest op een sokkel, kikhondje ( brons, 1991) dat is nummer 13 in mijn serie beelden in Zwolle. De maker Steef Roothaan heeft zo zijn gedachten over het verheerlijken van “helden”en het plaatsen van mensen op een buiten proportioneel voetstuk. Elke dag fiets ik hier langs en bij deze plek ga ik rechtsaf. Ik ben dan bijna op het werk. Het beeld heeft me nooit veel gezegd maar nu ik het zo uitvergroot ,zitten er fascinerende gedachtes achter. Hoeveel mensen zien niet tegen anderen op? Zelf heb ik ooit een moment gehad dat ik dacht: ik kijk tegen niemand op. Ik weet nog precies wanneer,maar is dat echt zo? In de begeleidende tekst staat:

Moeten oorlogen, rampen of dictatoriale leiders altijd herdacht worden of is het beter om ze maar zo snel mogelijk te vergeten ?”

Ik denk van niet; dat vergeten. Gisteren kocht ik de geprezen biografie van één van de kwaadaardigste mensen uit de geschiedenis.Een man die intelligent was, muzikaal begaafd, toegewijd vader enz.maar een heel groot “beest”.

De schrijver heeft er vijf jaar over gedaan en het blijft fascineren. Mensen met afwijkend gedrag in de context van de tijd. Vanmorgen zocht ik wat over hem na en ontdekte ergens: “Na zijn dood heeft zijn vrouw de memoires geschreven, maar opvallend is dat ze nergens spijt betuigde voor de daden van haar man.”De bron weet ik niet meer. Ook zo’n gegeven fascineert.  Als het klopt. Wat is de rol van de “vrouwen achter de dictators”?

Maar goed. De zachte zon dringt zich hier geleidelijk op door de nevelslierten.

Het wordt echt lente.

Heel mooi vond ik vanmorgen  het artikel van Caspar Janssen in de VK, die van dag tot dag schrijft over de ontluikende lente. Het blijft een wonder. De forsythia ( bloeiend hout) in de tuin opent de knopjes.

Ik fiets naar mijn werk. Langs het kikhondje.

www.beelden.zwolle.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op kikhondje ( beelden 13)

  1. Laila zegt:

    Bastaarden en Beulen.
    Machthebbers en meelopers.
    Wat is de overeenkomst met de huidige politiek.?

    “Je kunt niet niet communiceren”, vind ik nog steeds een fraaie uitspraak van Watzlawick.

    Groet
    Selma

    de computer gaat vroeg uit vandaag.
    Terrassenweer:-)

Geef een reactie

