pilgrimage/ december 2016 Black is Beautiful

Stel; je hebt nog een jaar te leven en je mag een reis maken langs plekken die een grote betekenis voor je hebben. Waar ga je dan heen?

Met deze vraag hou ik me al een tijdje bezig. Van de week ook al.Flarden beelden,steden, landschappen ( van de ziel)plaatsen van mensen vliegen aan mijn geestesoog voorbij.En dat allemaal door het nieuwe fotoboek van de fotograaf Annie Leibowitz. Pilgrimage heet het.

Mijn vader en moeder waren dood en Suzan ( Sontag;partner) met wie ik een project begonnen was ook en ik moest als het ware herbronnen.

Er staan geen mensen op de foto’s . Alleen plaatsen waar echo’s van mensen aanwezig zijn. Het eerst ging ze naar de plek waar haar lievelings dichteres woonde. Emily Dickinson.( Simon Vestdijk maakte haar bekend in Nederland. Zijn lange essay over Dickinson is op het internet te lezen. www.svestdijk.nl/emilydickinson/index.html

)Maar ze ging ook naar het huis van Elvis Presley, The Niagara Falls.

De foto met de vogeltjes heeft te maken met de uitgever van Dickinson .Bij Louise van Santen, een vertaalster vond ik dit gedicht.

Als eens de Zee zou splijten

en toont-een andere Zee-

en nog één-verder-en die Drie

maar een vermoeden zijn-

van Tijdperken van Zee-

nog nooit bezocht door Kust-

Zijzelf de Zoom van Zee die komt-

Eeuwigheid is dat-

Ook de beroemde foto van de divan van Freud staat in het boek. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar haar tekst erbij. Vorige week zag ik de film over Freud en Jung; A dangerous Method, met Sabine Spielrein. Hij heeft niet zoveel sporen nagelaten; de film.

(Wel kreeg ik deze week een boek van de Jung-vereniging met op de voorplaat een afbeelding van the mirror of Venus van E.Burne-Jones; de onderste afbeelding)

Uren kun je denken over de plekken die je nog zou willen bezoeken als je nog een jaar te leven had.

zie ook: www.moviesthatmatter.nl


 


14-11-2016

Kunt u zich de tentoonstelling nog herinneren?

Black is Beautiful. Ik heb zelfs het boek.

Afbeeldingsresultaat voor Black is beautiful expositie

Michelle Obama is gevraagd afscheid te nemen door Vogue en de foto’s zijn gemaakt door Annie Leibowitz.Af en toe koop ik wel eens zo’n glamourblad.

http://www.vogue.nl/magazine

Afbeeldingsresultaat voor vogue december michelle

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op pilgrimage/ december 2016 Black is Beautiful

  1. Laila zegt:

    Trouw heeft in het kader van de Boekenweek een aardige bijlage met als titel Lastige Vrienden; onder andere over Harry Belafonte’s nieuwe Sing your Song.

    Gisteravond was ik in de ban van Nina Simone live at Montreux ( 1976); backlashblues. Razend sterk met die piano.Indringend.

  2. lebonton zegt:

    als je nog maar een jaar te gaan hebt is het zonde uren te denken. overigens, zelf zou ik geen plekken zoeken, eerder vrede.

Geef een reactie

