geen talent voor ondergeschiktheid / oktober 2016 #ikschrijf ( wedstrijd-10-1-2017)/ libris geschiedenisprijs 2016 Cécile en Elsa

Gisteren in de trein las ik Filosofie Magazine ( www.filosofiemagazine.nl)  en het artikel”geen talent voor ondergeschiktheid”was een kolfje naar mijn hand.Het gaat over intellectuele vrouwen in de 18e eeuw; een behoorlijk verwaarloosd onderwerp en in zo’n weekje voorafgaande aan Vrouwendag mag dat wel eens benadrukt.

Anna Maria van Schuurman was zo’n geleerde vrouw ( portret Jan Lievens,1649) , de eerste studente aan de Universiteit van Utrecht,waar in 2010 nog een klok in het torentje naar haar genoemd is.Volledig vergeten, weggevaagd uit de door mannen gedomineerde geschiedenis,net als veel anderen.Carolien Ceton schrijft een boek over vrouwelijke filosofen ( 100 zelfs) Als ze college volgde moest ze achter een gordijn plaatsnemen om de mannen niet in verleiding te brengen. Tja.

En vooruit; het is vakantie,dus ik noem nog zo’n opmerkelijke vrouw. Meryl Streep.

Gisteravond zag ik The Iron Lady en ik was geboeid en geroerd. Een derde Oscar na zoveel jaren; volkomen verdiend. Wie doet dat haar na?

Lonely feelings on landing heet het beeld hieronder van Henk Visch, wel leuk( 2010 aluminium 75 cm.)Zou het  een man zijn ?Zo’n ijdeltuiterige ,zelfgenoegzame , geland na een mislukte missie. De foto heb ik zelf gemaakt.


29-10-2016

Een schrijfwedstrijd alleen voor ( alle) vrouwen. Spannend.

http://www.ikschrijf.com


31-10-2016

De Librisgeschiedenisprijs is naar Elisabeth Leijnse met Cécile en Elsa, strijdbare freules.

jury:

Aan de hand van deze vrouwenlevens geeft Leijnse ons een unieke blik in het intellectuele leven van de tweede helft tot ver in de 20ste eeuw. Dit meeslepende boek is levensgeschiedenis, cultuurgeschiedenis en maatschappijgeschiedenis ineen.

Ik heb het al gereserveerd.

Afbeeldingsresultaat voor elisabeth leijnse cecile en elsa

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op geen talent voor ondergeschiktheid / oktober 2016 #ikschrijf ( wedstrijd-10-1-2017)/ libris geschiedenisprijs 2016 Cécile en Elsa

  1. Laila zegt:

    Er staan heel wat “waarheden”in dit blog Laila. Er zal vast veel bijval zijn.

  2. kitty zegt:

    LOL om je eigen commentaar.
    Achter een gordijntje plaats nemen; dat doet ergens aan denken.

    • Laila zegt:

      “Dat doet ergens aan denken,” tja; deze blogster heeft keukenkastjes schoongemaakt. Er liggen kranten op tegen het vet . Ik dacht dat het nog niet zo lang geleden was,maar ze waren van 2008;-)

      Dat je niks van mijn prachtige foto zegt:-)

      Morgen weer erop uit.

  3. Knap hoor die Meryl!
    Zit de schoonmaak tic al in de lucht? Gisteren heb ik hetzelfde gedaan. Nu ligt er weer mooi rozen papier op de kastjes.

  4. kitty zegt:

    Je foto is prima maar ik vind de figuur nogal op een alien lijken.
    Het spreekt me niet aan, deze landing. De figuurtjes er achter vind ik leuker.:)

Geef een reactie

