als angst regeert

Ik was onder de indruk gisteravond.

NOS-journalist/schrijver/oorlogscorrespondent Peter ter Velde ( ’64) vertelde over zijn boek: De vader en de zoon; een autobiografisch werk dat ingaat op het opgroeien binnen de biblebelt.

Ik mocht niet voetballen, naar muziek luisteren; alles werd gedomineerd door mijn vader met zijn strenge orthodoxe geloof.” Hij schreef er een boek over en ging er met zijn vader over in gesprek.

“Als hij er niet open voor zou staan zou ik met hem breken. Ik moest voor mezelf kiezen.”

Vader: “Ik was er een week kapot van,maar hij heeft gelijk.”De vader is Feike ter Velde; de EO-man van God verandert Mensen.Terwijl hij bij andere mensen allerlei veranderingsprocessen signaleerde had hij een totale blinde vlek voor zijn eigen zoon. Wel moedig vond ik dat duo-interview gisteravond.

Op de site van Peter ter Velde ( www.petertervelde.nl) zag ik dat hij in veel oorlogsgebieden is geweest en op het voorjaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie  www.nvvp.net  spreekt over angst in verband met 5 jaar Afghanistan. “Als angst regeert“, is het thema.

Diezelfde biblebelt met de zogenaamde gesloten gezinnen is op dit moment in het nieuws vanwege de bezorgdheid mbt seksueel misbruik in die kringen. Onderzoeksbureau Movisie heeft interviews gehouden met slachtoffers en hulpverleners.

In mijn werkpraktijk heb ik regelmatig incestverhalen gehoord vanuit die gesloten gezinnen; met een hele kring van “doofpotkwezels” eromheen. Een gruwel. Men is als de dood voor uitsluiting.

Angst regeert.

Of is er een opening; nu weldenkende christenen zich ermee gaan bemoeien?

foto: header Peter ter Velde.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op als angst regeert

  1. Wllm Kalb zegt:

    Ben benieuwd wanneer de eerste boeken verschijnen van kinderen die zijn opgegroeid in een verstikkend orthodox islamitisch of orthodox joods gezin. Die verhalen over de Bible Belt hebben we nu wel al heel vaak gehoord.

    • laila zegt:

      Ik denk niet dat jij de essentie van mijn bijdrage begrijpt.
      Vanaf de start van het bloggen is verminderen van seksueel misbruik één van mijn items.

      Ten eerste vind ik het toegeven van de orthodoxe vader van falen een behoorlijke stap.
      Ten tweede is er mijn vraag of dat perspectieven biedt naar meer openheid mbt seksueel misbruik. ( het zou de GGZ ook nog veel kosten kunnen besparen!!!)

      Na al die commotie rond de katholieke kerk vind ik het misbruik bij de streng gereformeerden zwaar onderbelicht. Overigens zijn alle zogenaamde “gesloten gezinnen”risicodragend wat misbruik betreft. ( zie Nel Drayer)

  2. Ik ken één geval van incest binnen een vrije baptistengemeente waar iedereen van af wist, ouderlingen en nabije kennisssen van de dader en zijn familie, maar waar niets mee gedaan werd.
    Het was één van de redenen om die gemeente na jaren bezoek afscheid van te nemen.
    Ouderlingen en dominee meende dat wij verkeerd door de “Boze” waren voorgelicht en in “de greep van Satan” beland.
    In andere soortgelijk extreme piëtistische gemeentes troffen wij soortgelijke situaties aan in Friesland.
    In 2002 nam ik afscheid van Vrije Baptisten en Pinkstergemeentes. Niemand van deze groepen heeft ooit contact met ons gezocht. Of het mij spijt? Nee!
    Een andere reden om weg te gaan was het cultuurvijandige karakter van dit soort groepen. Ik wil er niets meer mee te maken hebben.

    • laila zegt:

      Jij Baptist?

      Het is vaak zoals je zegt: “ieder wist ervan.”

      Ik heb net een dik recent rapport gedownload via Movisie ; een quikscan naar huiselijk geweld in orthodox-protestantse gezinnen. Je raadt nooit hoe het heet?

      “Met de mantel der liefde.”

  3. fredvanderwal zegt:

    Laila
    Ik was altijd wel krities op de evangelische en pinkster richting dus niet echt een meeloper
    wel wil ik deze verkondigers serieus nemen en naar ze luisteren zo lang hun gesproken woorden overeenstemmen met hun daden. Deze richtingen heel lang gevolgd en, bediskussieerd intern en dat leidt echt tot niets. In de orthodox protestandse en evangelische, piëtistische richtingen is de man, de vader de baas, manipuleert en regeert als despoot.
    “De mantel der liefde” , een afschuwelijke, verschrikkelijke bedekking voor wat zo fout is dat die mantel mensen heeft verstikt en of vernield.
    Ik vind het moeilijk om dat Movisie doc. te lezen voor mijn gemoedsrust, omdat ik zo vreselijk kwaad kan worden en het herinneringen op roept uit het verleden die ik niet wil actualiseren.
    Na ervaringen is er zo’n grote woede in mij opgestaan waar ik me niet door wil laten mee slepen en er daarom verre van blijf.
    Laat ik het er verder maar niet over hebben. Het is zo treurig.

  4. laila zegt:

    Ook Elma Drayer ( columnist Trouw) heeft het rapport “Met de mantel der liefde”gelezen en gaat erop door. In het Reformatorisch Dagblad is een zekere dr Steef Post aan het woord, die veel met jongeren werkt.
    Hij stelt zich op tegen de visie van zelfontplooiing en heeft het over “Het kwaad in het kind dat beteugeld moet worden”. Is dit ook een voorbeeld van een standpunt waarbij Angst regeert?
    Op de website zegt hij deze week:
    “Een kind komt tot zijn recht als de eigen wil gebroken wordt en als het kind wil wat God wil.”

    Een in mijn ogen misdadige visie,die haaks staat op wat Prof. Ernst Bohlmeier onlangs in zijn oratie heeft gesteld over wat Mental Health is.
    Het zou de EO sieren als ze zich van dit soort misdadige standpunten openlijk kan distantieren.
    Machtsmisbruik rechtvaardigen en “wegmoffelen”met de hand op de bijbel is zonder meer misdadig!!! In al die jaren heb ik genoeg schrijnende casuistiek gehoord om dat te kunnen stellen!In het kader van de nieuwe wet Huiselijk Geweld kunnen dit soort “daders’zonder meer opgepakt worden.

    En ik hou mijn hart vast voor een land als Amerika met veel gristenen.
    Het is een beetje laat maar ik ben benieuwd naar Times like deese ( Holland doc 22.55 uur),waarin oude bluesmannen en jonge rappers vanavond hun visie geven op de Amerikaanse geschiedenis.

  5. laila zegt:

    Vanmorgen op de fiets dacht ik:
    Wellicht is de volgende stap om alle destructieve orthodoxe geloofssystemen vanuit Mental Health-standpunt als waansysteem in de DSM op te nemen en de destructieve leiders ervan vanuit die optiek te benaderen.Ha.

  6. Laila zegt:

    Ik luister naar radio 1 en denk na over de zelfgekozen dood van Anil Ramdas ( ken ik niet goed), op zijn 54 ste verjaardag.Las het interview met Etty.

    10 maal is mijn blog “door de duvel bezeten”aangeklikt. Wat moet ik daarmee? Moet ik daar wat mee?Lees liever wat anders!.Museum Belvedere heeft een winterlandschap van Jan Mankes verworven. Er staat er eentje voor mijn neus ( kaart)Mooi.

    Mijn volgende blog is no.700, als het verschijnt. Dat kan nog heel lang duren.Ik heb geen zin aan zich vervelende gamers; althans voor een groot deel.

Geef een reactie

