valentijn in het trollenbos 4 ( a la Herman Hesse)/5 jaar bloggen

“Volg de meanderende rivier”,had ze gezegd en dat zou hij doen. Fluitend vervolgde hij het smalle pad; niet eenmaal draaide hij zich om. Dat er af en toe een tak tegen hem aantikte deerde hem niet.Hij was hersteld en bruiste weer van avontuur.Voor hem uit huppelden konijntjes,de zon scheen en de dag kon niet kapot. Na een paar uur begon zijn maag te knagen,maar als bij toverstaf dook een struik op met blauwe bessen. Met twee handen tegelijk propte hij ze in zijn mond;ze waren heerlijk zoet. Het sap droop langs zijn kin en toen hij loom naar beneden zeeg viel hij gelijk in slaap.

Het meisje in de berghut keek hem lange tijd na, peinsde wat en keek waakzaam om zich heen. Er klopte iets niet, een duistere wolk vleide zich langs haar ziel.

Ze stond op;rommelde wat in een kast en haalde er een dik boek uit. Daar was hij; de kaart van de heilige Valentijn, die ze ooit gekregen had van een goede vriend. Ze pakte hem uit het boek en wist opeens wat haar te doen stond. Ze moest hem achterna; haar gast. De kaart zou hem terzijde staan.

Hij werd wakker van een harde dreun,deed zijn ogen open en zag dat er veel wolken voor de zon waren verschenen. Zijn hoofd bonsde en hij besefte nauwelijks waar hij was.Strompelde verder,maar voelde zich een oude man. “De bessen”, schoot door hem heen.”Mijn gulzigheid.”..Kolkend water hoorde hij en hij kreeg een vreselijke dorst. Hij zou naar de rivier maar  zag een groot oud gebouw met een raam.Daar achter stroomde de rivier kletterend naar beneden.Een waterval.Hij wist de deur van het gebouw te bereiken en viel bijna over de drempel,sperde zijn ogen open.Wat zag hij daar voor een meute?

Het meisje liep rechtstreeks naar het gebouw,alsof ze voelde dat hij daar zou zijn. Een angstige klem zat om haar hart, maar de kaart van Valentijn maakte haar dapper.

Ze klom op een boomstam en keek door het vuile raam. Mijn god…

Goya; Casa de Locos.

 

het trollenbos 15-4-2008

het trollenbos 2 19-5-2009

het trollenbos 3 5-4-2011

http://www.franciscodegoya.net

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op valentijn in het trollenbos 4 ( a la Herman Hesse)/5 jaar bloggen

  1. Laila zegt:

    Nog 21 en dan staat de teller op 17.000.

  2. selmasalo zegt:

    Narcisa & Blaubeeremund?

  3. Laila zegt:

    De Steppenwolf; daar denk ik aan
    Vanavond neem ik een wijntje op mezelf.

    Een prettige dag wens ik de lezer.

  4. svara zegt:

    dan hef ik het glas met je mee
    je produceert veel blogs zo naast je werk
    zo vraag ik me wel eens af waar je de tijd vandaan haalt

    prachtig dat schilderij van Goya en de zin: ‘Er klopte iets niet, een duistere wolk vleide zich langs haar ziel’.

    ik wens je nog veel inspiratie en blogplezier Laila

  5. Johan HvD zegt:

    Herr Herman Hesse vond ik destijds zeer interessant om te lezen. Nu, veertig jaar later, denk ik er iets anders over. Zijn schrijfwerk is goed, het verhalenwerk ook, maar toch dient een mens (volgens mij) meerdere paden te bewandelen. Hesse heeft mij wel langs een bijzonder pad geleid en geleden heb ik wel… 😦

    Mijn felicitaties, Laila, met het vijf jaar ononderbroken bloggen. Ik zit nu in het achtste jaar. 😎

Geef een reactie

