een eeuw geleden…/ 1 april 2016 Tom Poes 75

Het is een eeuw geleden dat Marten Toonder geboren werd en ter ere daarvan is aan zes striptekenaars gevraagd hun versie van Ollie B. Bommel en Tom Poes te geven. Ze zijn prachtig;de interpretaties van Dick Matema, Peter van Straaten, Peter Pontiac enz. in de VK.

“De karakters zijn eeuwigdurend”, zegt Dick Matema en Peter Pontiac ( winnaar Marten Toonderprijs 2011) noemt Marten Toonders maatschappijkritiek alleen maar actueler. “Tegen het grote geld leg je het altijd af.” Peter van Straaten tekende eerder  Bolkestein als Bommel.Hij heeft hem nu bijna uitgekleed.

Toevallig ben ik ook een beetje in die tijd gedoken. De tijd van een eeuw geleden.Studenten moeten een genogram presenteren, een overzicht van het familiesysteem van drie generaties en de “juffrouw” ( ik dus) moet ook zo’n genogram maken. Het kan uitzicht bieden op patronen in de familie, geheimen, ziektes, de mensen die uitgestoten werden, de plaats in een gezin enzovoort.

Het valt me op dat ik oppervlakkig wel wat weet van de grootouders; eind 19e eeuw geboren,maar van hun ouders vrijwel niets.

Mijn ene grootvader was een strenge adjudant bij de politie; ik heb hem niet gekend en de ander was concierge op de ambachtsschool. Hij kon er smakelijk over vertellen.

Veel armoede was er in de tijd van de industrialisatie en de huisvesting was barbaars. Om de ellende te verdrijven werd er gigantisch veel gezopen ( zie vorig blog verslaving) De Bond van Geheelonthouders werd opgericht, De Blauwe Knoop en mijn grootvader,de concierge en zijn familie  was daar jaren lid van. Zijn eerste vrouw stierf vrij jong en toen hij vele jaren later weer trouwde werd de wijn geintroduceerd. Ik weet nog dat dat als een vorm van verraad werd gezien. Tja.

Wel boeiend; die familiegeschiedenis en de context van de tijd. Jammer dat ik er niet zoveel van weet.Wellicht kan ik er nog eens induiken, als ik zeeen van tijd heb.

Welke patronen hebben zich in jouw familiegeschiedenis “vastgezet”?

www.toonderjaar.nl

afbeelding 1.:George Bellows:De dronken vader ( 1923)

———————————————-

http://www.stripmuseum.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op een eeuw geleden…/ 1 april 2016 Tom Poes 75

  1. Aad Verbaast zegt:

    Kan een heel interessante en leerzame hobby zijn. Maar ja, net wat je zegt, kost wel veel tijd die je er voor moet vrijmaken. Patronen heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken.

    • laila zegt:

      Misschien ontdek je nog eens een verre voorouder waarvan je denkt: Hé,daar lijk ik op.

      Maar alle gekheid op een stokje. De maatschappelijk werkers moeten systemisch kunnen denken; het is ook een methodiek en dat betekent dat ze hun eigen systeem ook moeten ontdekken en weten hoe het “voelt” als er persoonlijke vragen gesteld worden.
      Er zijn veel multiproblemgezinnen,waarbij de ene problematiek met de ander samenhangt en wat bv te denken van een jongere die als “zondebok”probeert ( onbewust natuurlijk) om kijvende ouders bij elkaar te houden?

  2. OOk de dingen van: weten en niet willen weten.

  3. laila zegt:

    ‘Niet willen weten”?
    Dat heb ik niet zo; ik zou me allerlei “zondes”van voorouders niet zo aantrekken. De mens is toch autonoom?Ik hou ervan als mensen, zoals Pontiac ( in Kraut)het lef hebben om confrontaties aan te gaan.

  4. Maar mevrouw Laila; een heer van mijn stand, in een gravend verleden ?
    ik houd meer van eenvoudig en voedzaam, als u begrijpt wat ik bedoel 😉

    • Laila zegt:

      Tjongejonge; daar heb je lang over nagedacht. Jij lult ook maar wat raak. Emile Zola, daar houd je toch van?

      Ik hou niet van lafheid, hypocrisie, onderdanigheid…
      Eigenlijk blijft er niets over.
      Vanavond maar eens kijken naar:
      “Dokter, mag ik dood?”( Zembla):-)

Geef een reactie

