gebakken klei/ 21-11-2015 geopend/ augustus 2016 paleistuinen

Boeiend vind ik het om te kijken op de site van het oudste bedrijf in Nederland. Koninklijke Tichelaar;een bedrijf dat al sinds 1572 bestaat. Ik ben er op gekomen nav de wandelingen in Trouw. Dit keer langs Makkum.Een wandeling,die ik graag zou willen maken.

Handgemaakte  en beschilderde tegels maken ze en het bedrijf is over de hele wereld bekend.Vernieuwt zich ook steeds.Er wordt nauw samengewerkt met jonge ontwerpers als Hella Jongerius ( waar ik over blogde) . Prachtig bijvoorbeeld is het project fiets-en voetgangerstunnel in Amsterdam; een tunnel waar velen die in Amsterdam komen doorheen zullen gaan.Een tunnel die de binnenstad met het IJ verbindt.110 meter lang is de tunnel en de grafische voorstelling op de tegels is van Irma Boom.

Tichelaar ( www.tichelaar.nl)

is al tegels aan het maken voor de vloer en de wanden. De eerste 20 meter wordt gemaakt in de stijl van het zeegezicht van Cornelis Boumeester.

De tegels voor het OOG hebben ze gemaakt.Prachtig.

2736823250————————————————

Paleistuinen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op gebakken klei/ 21-11-2015 geopend/ augustus 2016 paleistuinen

  1. Johan HvD zegt:

    Ah, tegeltjes, daar heb ik altijd een zwak voor gehad. Hoe meer tegeltjes hoe liever.
    Maar eigenlijk heb ik er maar twee… 😦

    De tunnel ken ik niet, althans ik ben er nooit door heen geweest. Eigenlijk ben ik niet zo verzot op tunnels. In vroeger tijd nam ik de pont en nu nog steeds. Is ook boeiender.

    Eveneens had ik in vroeger tijd een vriend met de naam Tiggelaar. Doet veel denken aan Tichelaar, klei en tegeltjes. Vriend leek ook van veredelde klei gemaakt, om naderhand als gebakken tegel aan de muur op te hangen… 🙂

  2. Laila zegt:

    De tunnel is in de maak Johan en ik had een colllega ( schilder ook) die zo heet.
    Van aan de muur hangen is nog geen sprake,hoop ik:-)

  3. Johan HvD zegt:

    Oh, tja, te snel gelezen en ik dacht eigenlijk dat de tunnel er al was. Er gebeurt zo veel de laatste jaren in de hoofdstad. Misschien kan men beter de gehele stad betegelen…

  4. Wordt er endelijk eens traditioneel vakmanschap gecombineerd met creatief inzicht gemaakt.
    Kunst heet dat….
    Goed idee in die tunnel; maar niet zo moeilijk voor bewindsvoerders die elders tunnelvisie ten toon spreiden…
    Nou nog stations–wachtkamertjes aldaar in de stijl van de koninklijke wachtkames misschien?

    Die in Amsterdam zou een goede zijn om de meesterstukken van NL kunnen tentoon te stellen…
    B.v. voor schilderijen van oude meestes; 1000x mooier, beter, smaakvoller dan dat mislukte duikbootgebouw in Groningen…

  5. voetbal interesseert me geen moer….
    de enige keer dat ik het leuk vond was op de boort naar terschelling; duitsland verloor van NL
    “we want our bikes back” de moffen begrijpen het nog steeds niet
    de helft van de boot was zwaar depressed…de andere helft uitbundig.

Geef een reactie

