het ziekenhuis/ juni 2016 Zwolle krijgt Centrum Huiselijk Geweld/ 15-6-2016 nieuw onderzoek OU

Nog even een blog voor ik weer op pad ga. Zo meteen ga ik voor de eerste keer naar het Steunpunt Huiselijk Geweld; een instelling waar crisisinterventie plaats vindt op het gebied van huiselijk geweld. Er worden gesprekken gevoerd met daders, slachtoffers; er wordt doorverwezen enz. De verhalen die ik daarover hoor spreken boekdelen. 31 januari is overigens de Dag van het Huiselijk Geweld.

De stap van dit onderwerp naar het ziekenhuis is niet zo groot,maar is me ingegeven door iets anders. Morgen moet ik naar een instelling bij Amsterdam; een schitterend gebouw van de architecten Albers & van Huut die ook het nieuwe Isalaziekenhuis in Zwolle ontworpen hebben ( En het Gasuniegebouw;en  museum de Buitenplaats, waar ik over blogde)Vorige week reed ik er langs en het vordert . Prachtig vind ik om te zien hoe ze dat organische gebouw bouwen rond het oude ziekenhuis. Marianne Sint heeft de leiding van dit alles. Het wordt “het mooiste ziekenhuis”van Nederland genoemd en dat zou maar zo eens kunnen. Ik denk dat een gebouw qua licht, kleur en verrassing een grote invloed kan hebben op het welzijn van mensen; hoewel natuurlijk de kwaliteit van mensen die er werken doorslaggevend is.( Ze zijn top-level qua IC)

Vanmorgen dacht ik er over na dat het ziekenhuis best een grote rol in een mensenleven kan spelen.Ik ben er jaren geweest voor controle, heb er voorgoed afscheid genomen van dierbaren, mijn kinderen zijn er geboren…

Welke rol speelt het ziekenhuis in uw leven?

www.isalabouwt.nl

—————————————-

14-6-2016

Goed Nieuws.

Zwolle krijgt centrum seksueel geweld
dinsdag 14 juni 2016 17:17
Zwolle – Vanaf september 2016 kunnen slachtoffers van seksueel geweld in de regio Zwolle terecht bij het Centrum Seksueel Geweld. Daarmee krijgt Zwolle een laagdrempelige en veilige plek van waaruit slachtoffers sneller hulp krijgen.In het Centrum Seksueel Geweld werken Isala, GGD IJsselland, Politie, Dimence, Kadera Huiselijk Geweld en Veilig Thuis IJsselland samen. Uitgangspunt is dat elke organisatie zijn reguliere taken blijft uitvoeren, zoals medisch onderzoek en acute medische zorg, psychologische zorg of behandeling, werkzaamheden van de politie en onderzoek van forensisch artsen. Door deze zaken op één veilige locatie uit te voeren is dit voor de slachtoffers een minder grote belasting en hoeft een verhaal ook niet steeds opnieuw verteld te worden. Het centrum vindt onderdak bij Isala in een speciale ruimte bij de Spoedeisende Hulp.


Nieuw onderzoek OU, waaraan je kunt meedoen.

 

Onderzoek: Seksueel misbruikslachtoffers: hoe vergaat het hen in de GGZ?

De hulpverlening aan mensen met een geschiedenis van seksueel misbruik in de kindertijd ging in het verleden vaak niet goed. Als zij als volwassenen aanklopten bij een psycholoog, psychiater of psychotherapeut, kregen ze vaak niet de hulp die ze nodig hadden.

De hulpverlening aan mensen met een geschiedenis van seksueel misbruik in de kindertijd ging in het verleden vaak niet goed. Als zij als volwassenen aanklopten bij een psycholoog, psychiater of psychotherapeut, kregen ze vaak niet de hulp die ze nodig hadden. De Open Universiteit onderzoekt samen met het Rutger Kenniscentrum Seksualiteit hoe het gesteld is met de hulpverlening. Zijn de mensen nu tevreden over de hulp die ze krijgen? Helpt de hulp?

Van 2007 tot nu

In de afgelopen decennia is er meer aandacht gekomen voor seksueel misbruik, en meer kennis over geschikte therapieën. De geestelijke gezondheidszorg heeft allerlei maatregelen genomen om de hulpverlening te verbeteren. Het onderzoek van de Open Universiteit en het Rutgers Kenniscentrum Seksualiteit is gericht op de hulpverlening aan mensen met een misbruikgeschiedenis in Nederland sinds 2007. Is hun tevredenheid over de hulpverlening in de afgelopen 10 jaar verbeterd?

Onderzoekers

Het onderzoek wordt vanuit de Open Universiteit uitgevoerd door prof. dr. Jacques van Lankveld, en dr. Mark Hommes, beide verbonden aan de vakgroep Klinische psychologie van de faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen, en door Janneke Brederveld, masterstudente Klinische psychologie aan de Open Universiteit. Vanuit het Rutgers Kenniscentrum Seksualiteit is dr. Willy van Berlo aan het onderzoek verbonden. Meer informatie over het onderzoek vindt u op de website van het Rutgers Kenniscentrum seksualiteit.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op het ziekenhuis/ juni 2016 Zwolle krijgt Centrum Huiselijk Geweld/ 15-6-2016 nieuw onderzoek OU

  1. draverblog zegt:

    Welke rol en hoe belangrijk is een goed ziekenhuis in je omgeving, tot een jaar of twintig terug hadden we hier in Zeeland negen ziekenhuizen, en zoals het er nu naar uitziet zullen we het er straks met twee moeten doen. Heel de bevolking op Walcheren ( Middelburg, Veere, Vlissingen ) zijn in rep en roer over het ziekenhuis Walcheren dat helemaal uitgekleed wordt ten gunste van het ziekenhuis in Goes. Tot vragen aan de kamer en de minister demonstraties handtekeningen acties en noem maar op, hier uit kan je zien hoe belangrijk het is een goed ziekenhuis in je omgeving te hebben. Maar hopelijk zijn dan de twee ziekenhuizen die we over hebben in Zeeland wel top, maar daar heb ik mijn twijfels over, gelukkig hebben wij hier het Universitair Ziekenhuis Antwerpen achter de hand.

  2. Laila, ik weet niet of je blij wordt van de vormgeving als je daar ligt.

    • laila zegt:

      Het gaat niet alleen om er liggen; ook om consulten, bezoek enz. Geel geeft bijvoorbeeld een warme kleur; bevordert herstel:-)

      ( Trouwens; ik weet nu haarfijn hoe effectief steunpunt huiselijk geweld is. De maatschappelijk werkster-in-wording, die er stage loopt is ook politievrouw ( haar politiebegeleider was er ook bij) en heeft een brugfunctie tussen hulpverlening en politie.

      Als het aan de orde is zal ik er een blog over schrijven.)

  3. selma zegt:

    Alleen jammer dat die website zo weinig plaatjes geeft.
    Ik werd benieuwd door je beschrijving, maar kan zo niet ‘zien’ wat er bijzonder is.
    En Zwolle is iets voor circa twee keer per jaar, als ik vrienden in de buurt bezoek.
    Maar dat ziekenhuizen gi-gan-tisch veranderd zijn in een halve eeuw, dat staat buiten kijf.
    Ik werd op m’n 6de bijvoorbeeld door mijn moeder aan de hoofdzuster overhandigd voor (de voorbereiding op) een operatie. Pas drie dagen later zag ik haar een kwartiertje terug (bezoekuren waren kort, en moeders hadden het druk). Het was niet in woorden uit te drukken zo vreselijk. Gevoelens van kinderen telden volstrekt niet.
    De behandelingen duurden (met onderbrekingen) tot ik veertien was. Ik raakte goed aan die eenzaamheid gewend. En wie weet heeft dat me geholpen van alles en nog wat in m’n leven te ondernemen waar ik anders te bang voor was gebleven.

    • laila zegt:

      Er is een verwijzing naar de architect met mooie foto’s,al hun ontwerpen zijn te zien bovendien zijn er veel foto’s van het bouwproces.Iets verder kijken dan je lange neus lang is Selma;-)

      De laatste zinnen over de voordelen die eenzaamheid ( een niet beschermende omgeving) kunnen opleveren, vind ik sterk. “Verwaarlozing” kan ook heel andere gevolgen hebben.

  4. svara zegt:

    Het speelt altijd wel een rol in mijn leven, nu gelukkig minder dan vroeger
    Er zitten ook verwijzingen in mijn gedicht ‘een wonder zo licht’ 😉

    Prachtig ziekenhuis lijkt me en doet me denken aan de antroposofische architectuur.

    • laila zegt:

      Minder dan vroeger; dat klinkt goed. Je hebt er toch ook gewerkt? Een PZ is natuurlijk ook een ziekenhuis.

      Het is één van mijn favoriete architect(en) Ook ontwerper van het Gasuniegebouw en het museum De Buitenplaats ( blogde ik over)

  5. Aad Verbaast zegt:

    Prachtig vormgegeven dat ziekenhuis.. Nu maar hopen dat de zorg ook net zo mooi en goed is. Zou daar een relatie tussen bestaan?
    == Welke rol speelt het ziekenhuis in uw leven? == daar kan ik wel een boek over schrijven..

  6. Laila zegt:

    Een boek over het ziekenhuis ( ik ook). Dat klinkt niet goed;-)

Geef een reactie

