beeldcultuur seks en verslaving


Seks is in de beeldcultuur volledig door pornografie in beslag genomen. Van H&M-folders,make-upreclames,tot aan posters in bushokjes: alles is gebaseerd op beelden uit de pornoindustrie“, zegt Barbara Broekman. Vandaag wordt haar kunstwerk Open Monden, 15 meter breed en 3 meter hoog geopend in het Deltion-college ( de Fundatie is dicht)

Ze neemt hiermee een standpunt in dat alweer een tijd niet zo krachtig voor het voetlicht kwam.

Een andere sterke vrouw die ik in een bijdrage noemde is Ally Derks; al 24 jaar directeur van IDFA ( www.idfa.nl) die de hele wereld afreist op zoek naar films. Van de week verscheen de bijlage bij de VK; een schitterende bijlage met een overzicht en het duizelde me. Hoeveel van die films zal ik kunnen zien?

(Correctie 25-1: Het gaat om www.filmfestivalrotterdam.com , waar Rutger Wolfson directeur van is.)

Eén film die bij de pornoficatie van de beeldcultuur aansluit is SHAME, waar uitvoerig over geschreven wordt in die bijlage,

De film is van Steve McQueen en de hoofdrol van de aan sex verslaafde man wordt gespeeld door Michael Fassbender. “We deden diepgaande research. Door met therapeuten en seksverslaafden te praten,leerden we hoe een seksverslaafde zijn dag doorkomt. Met internet,masturberen,prostitutiebezoek. Ze nemen de meest extreme risico’s,waarna ze overspoeld worden door een golf van schaamte. Om dat te vergeten,vervallen ze weer in hetzelfde patroon.”aldus McQueen.(zie blog 10-2-2011)

Vandaag ook een stuk over een vrij nieuw glossy magazine LEF, gemaakt door ex-verslaafde Jolande Bastiaans:

“Nederland telt anderhalf miljoen verslaafden aan drugs,alcohol,gokken,gamen,seks,medicijnen en eetstoornissen. Jolande wil wat doen aan de stigmatisering van verslaving. “Het kunnen ook succesvolle advocaten en artsen zijn.”

Enfin: dit weekend schrijf ik een studiehandleiding voor psychiatrie en ik zal ook zeker de maatschappijkritische visie en de betekenis van de clientenbeweging benadrukken. Het heeft wel wat om op die manier een “stempel te kunnen drukken”.

Wat denkt u lezer?

Is seks in de beeldcultuur volledig door pornografie in beslag genomen, zoals kunstenares Barbara Broekman zegt? www.barbarabroekman.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op beeldcultuur seks en verslaving

  1. Laila zegt:

    De typfout in de titel heb ik verbeterd,maar dringt blijkbaar niet door.

  2. Reine jRagolo zegt:

    Wanneer ik het onderscheid maak tussen harde en zachte porno zijn de bushokjes e.d. zachte porno.

  3. Aad Verbaast zegt:

    De stelling van Broekman (what’s in a name) lijkt me nogal vergezocht. Zelfs vele bruggen te ver.
    Mijn antwoord op je vraag onder aan de blog is dan ook : nee.

    In dit verband verwijs ik ook naar het beeldmateriaal wat op een gemiddeld tv avondje wordt voorgeschoteld, Talloze bloederige taferelen, afgrijselijke moorden, schietpartijen schieten door het beeld. Vindt men blijkbaar vermakelijk. Deze ‘geweldsverslaving’ lijkt me veel zorgelijker dan beelden die een (indirecte) link leggen met liefde.

    • Laila zegt:

      Vele bruggen te ver lijkt me niet Aad, maar de accenten op geweld zijn inderdaad evident.
      Wat dat betreft kan ik je het grote artikel van Wijnberg in NRC-next van gisteren aanbevelen.
      Over de macht van de huidige beeldcultuur, de journalistieke implicaties en de Tegenbeweging die hij voor zijn krant wil.

      Bedankt voor de reactie.

      • Laila zegt:

        Over de anderhalf miljoen verslaafden en de gevolgen voor menselijke interacties hebben we het dan nog niet.De film Shame krijgt 5 sterren.

  4. Reine jRagolo zegt:

    Heel goed onderwerp maar je zult er niet aan ontkomen om strakke definities te hanteren.
    Prachtig onderwerp voor een promotieonderzoek.
    Is dan seks in de beeldcultuur volledig door pornografie in beslag genomen?
    Ik heb geen idee?
    Mensen maken een groot onderscheid tussen soft en harde porno. Waar begint soft porno dan?
    Bij de vakantiefoto’s van de dochters? Valt dit binnen of buiten de definitie.
    Hoe zit dat nu met de door Aad aangehaalde.geweldbeelden terwijl mijn generatie nog maar dertig jaar terug massaal PSP stemde?

  5. Verslaving zit in de mens, niet in de beeldcultuur. De beeldcultuur bestaat secundair na de mens. Het is daarna duidelijk dat de uitwerking van die beeldcultuur gedifferentieerd uitwerkt afhankelijk van de individuele ontvankelijkheid. Geretourneerd massagedrag met een individuele uitwerking. Het grootste kwaad zit in het feit dat media worden gemonopoliseerd voor commercialisering en bedoeld zijn voor het sturen van koopgedrag van consumenten(hoofdcomponent in economische groei). Zoals de cafébaas ook nooit rekening hield met het feit of zijn klanten wel of niet alcoholist waren, zo is het ook met de beeldcultuur. Daarnaast is er natuurlijk inherent aan reclame dat je er 24-uur in overdosis aan wordt blootgesteld. De theorie dat je van reclame weg kan zappen is inmiddels volledig verleden tijd. Er is op geen enkele manier meer aan te ontkomen. Hoewel het belangrijkste effect daarvan vooral afstomping lijkt te zijn lijkt het toch overduidelijk dat er wel een onbewust hypnotisch effect is. Zoals het verschijnsel duidelijk maakt, dat vrouwen zich niet alleen in de beeldcultuur maar ook fysiek massaal laten fotoshoppen.

  6. Overigens zit er in jouw titel op de Oba voorpagina ook iets teveel seeex.

    • laila zegt:

      Dat heb ik vanmorgen al gecorrigeerd!( zeg ik geirriteerd)

      En wat de andere reactie betreft.

      Voor verslaving, in wat voor vorm ook, zal zeker een gevoeligheid bestaan,maar omgevingsfactoren spelen een veel grotere rol dan men dacht.

      Met het gevaar van commercialisering van media ben ik het eens. Dat geldt dan niet alleen voor het sturen van koopgedrag maar ook wat betreft meningsvorming en dergelijke ( lees Wijnberg)

  7. Laila zegt:

    Zo; na al die verslaving sluit ik af. Vanavond heb ik geprobeerd iets op papier te zetten over geestelijke gezondheid.
    Ik baseerde me op de oratie van Bohlmeier;echter je kunt nooit een context buiten beschouwing laten.Er is veel louter overlevingsgedrag in “vreselijke omstandigheden “( wereldwijd) ,denk ik.
    Mijn eerste kooravondje gisteren was te gek:-)

  8. laila zegt:

    In deze bijdrage is een fout gemaakt. Het gaat niet om het IDFA maar om het filmfestival Rotterdam. Vandaag een interview met directeur Rutger Wolfson; oa over Shame.

  9. Laila zegt:

    Waarom deze bijdrage het hele weekend en nu aangeklikt werd weet ik niet. Ik deed het zelf niet.

    Wel las ik het interview met Barbara Broekman in de NRC.

    Nog één blog voor de zomer.Wat heb ik een hekel aan lieden die met mijn blogs manipuleren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s